מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

תינוקות > בריאות התינוק

הצללות בחוגי שחיית תינוקות - האם זה מזיק לתינוק?

מאת: דפנה אשר | פורסם: 2/6/2014
הצללות בחוגי שחיית תינוקות - האם זה מזיק לתינוק?

האם ההצללות משרתות את מטרת הפעילות של חוגי השחייה לקטנטנים? מהן היתרונות של הפעולה ומהן החסרונות

בשנים האחרונות החלו להתקיים בעולם המערבי חוגי העשרה לפעוטות, כבר בחודשים הראשונים לחייהם. אחד מאותם חוגים הוא 'שחיית תינוקות'. מדובר בפעילות במסגרתה נפגשים הורים ותינוקות מגיל 3 חודשים, בבריכה מחוממת, לפעילות משותפת דרך משחקים, שירי הפעלה ואביזרי עזר. אחת מהפעילויות השכיחות בחוגי שחיית תינוקות היא ההצללות. להבדיל מצלילות עצמאיות בהן התינוק צולל מיוזמתו, בהצללות אלו ההורה המלווה או המדריך מצללים את התינוק תחת פני המים.

 
ישנן מספר שיטות הצללה מקובלות, כגון: נשיפה על פני התינוק לפני הכנסת ראשו למים, הוצאת בית החזה מהמים על מנת שבזמן ההצללה התינוק ינשוף ולא ישאף מים וגם ספירה לפני ההצללה - אחת שתיים והוף -  כהתניה אותה יזהה התינוק יעצור את הנשימה לאחר הספירה. אלו המצלילים תינוקות עד גיל חצי שנה משתמשים לרוב ברפלקס עצירת הנשימה. עצירת הנשימה רפלקסיבית מתרחשת כתגובה עצבית לגירוי הרצפטורים באזור הפנים או חלל הפה ע"י המים. 
 
על מנת לבחון את השאלה האם נכון להצליל או עדיף שלא להצליל תינוקות קטנטנים, עלינו להתייחס לשלושה נושאים:    
1. לבחון מה המטרה של חוגי שחיית תינוקות  
2. לבדוק האם ההצללות משרתות את מטרת הפעילות
3. לשקול את יתרונות וחסרונות ההצללות 
 
מטרת הפעילות
דרך המפגש של ההורה והילד במים נוצרת חוויה דיאדית מעצימה, הכוללת פעילות מוטורית מגוונת תוך אינטראקציה עם קבוצת השווים. התנועה והמשחק במים יוצרים התנסות תחושתית, חוויות בעלות אפקט רגשי גבוה המעלות את תחושת היכולת והמסוגלות של הקטנטנים. כמו כן, השהות והפעילות במים משפיעה  על רמת ההסתגלות למים ותחושת הביטחון במדיה זו.
 
האם ההצללות משרתות את מטרת הפעילות?
יש הטוענים כי ההצללות הן אלה המאפשרות להגיע להסתגלות טובה למים, יוצרות את חווית ההנאה מהשהות תחת פני המים ומחזקות את הקשר בין ההורה והילד. מנגד, נוצרה התעוררות בארץ ובעולם של מדריכים והורים הנמנעים מהצללות אלו מסיבות שונות, אותן אפרט לעיל. 
 
א. הסתגלות או הישרדות: תינוקות אשר עוצרים את נשימתם בזמן שהם מוצללים למים, בעצם מגיבים למצב בו נכפה עליהם שינוי בריתמוס הנשימה ועליהם לעצור את נשימתם למספר שניות. כשנבחן את רמת הסתגלותם למים לא תמיד נמצא צלילה עצמאית (הכנסת ראש למים מבחירה), תחושה טובה כשמים משפרצים על הפנים ונשיפת בועות. אלו הם הפרמטרים הבוחנים הסתגלות למים. תינוקות מוצללים הם תינוקות המגיבים למצב שלא בחרו בו, ולרוב תינוקות אלו לא ידגימו צלילה עצמאית, נשיפת בועות בגיל טרום ישיבה.
 
ב. יוזמה או תגובה: תינוקות המבטאים הסתגלות עצמאית למים – נוכל לצפות בפרמטרים של הנאה מהגילוי ומתחושת היכולת, לעומת זאת תינוקות מוצללים נהנים מהעידוד הרב שהם מקבלים לאחר ההצללה מההורים והמדריך.
 
ג. בעניין העידוד – בבריכות רבות לאחר כל צלילה ההורים והמדריך מריעים לתינוק בשירה ותנועה – "כל הכבוד, יפה מאד" ועל מה? על יכולת עצירת הנשימה שלו? האם היתה לו ברירה? האם היתה כאן בחירה והתינוק בחר את המעשה הנכון? – לא בדיוק...
 
ד. לעצור לתינוק את הנשימה אינו דומה כלל לעצירת נשימה למבוגר, שכן המבוגר יכול לבחור האם להשתתף בפעילות זו ולהפקיד את נשימתו בידי אדם נוסף (כפי שמתרחש למשל בטיפולי ווטרדאנס) ותינוק אינו יכלו לבחור, הוא מוכרח לצלול מעצם כך שמבוגר מכניס את ראשו למים במתכוון. 
 
ה. להבדיל ממצבים מגוונים עליהם מחליט ההורה – ההתעסקות עם פרמטרים קיומיים כנשימה, האכלה, כסות ואהבה אינם זכות של ההורה המטפל אלה חובתו כלפי הילד. כאן יש התעסקות במערך נשימתי שיש לבחון אותו גם מהפן האתי. האם להורה או למבוגר אחר יש זכות לעצור נשימה לתינוק רק בגלל שמתחשק לו לראות אותו תחת פני המים?
 
ו. איזה מסר ההורה המצליל מעביר לילדו – אני מחליט עכשיו על עצירת נשימתך, איפה הכבוד לריתמוס הטבעי של הנשימה.... ולמה קטנטנים בני 3-4 חודשים בכלל צריכים לצלול?
 
ז. עד גיל 6-7 חודשים שליטת גוו של התינוקות אינה מלאה והם לא תמיד יכולים לבטא אי רצון ע"י השענות לאחור, לא כל התינוקות מביעים עצמם בבכי ולא תמיד ניתן לתרגם את הבעות הפנים. מה גם שהדמות המשמעותית ביותר עבורו עומדת ממול ומעודדת אותו בזמן הצללתו, דבר המשפיע על תפיסת עולמו כנורמאלי ולגיטימי. 
 
 
יתרונות וחסרונות ההצללות
אין ספק שישנן מספר יתרונות להצללות בחוגי שחיית תינוקות. מסיבה זו או אחרת ההצללות יוצרות אצל ההורה תחושה של הצלחה וחוסן של ילדם. יש הטוענים כי היא קשורה לזמן קדום בו היינו יצורים אמפיבים. תמונה של תינוק תחת פני המים יוצרת בנו התרגשות בלתי מוסברת, המושכת  הורים לפעילות ומהווה גורם שיווקי משמעותי ביותר. 
 
מעבר לכך, הפעילויות במים לתינוקות בני 3-6 חודשים מוגבלת בגלל היכולות המוטוריות המצומצמות. הצללות בגיל כל כך צעיר יוצרות תחושה של הצלחה ועשייה בזמן השיעור, ואף מעבירות חלק מהזמן בהתייחסות אינדיבידואלית לכל תינוק ותינוק.
 
בנוסף לכן, עצירת נשימה מעלה את רמת הפחמן דו חמצני בדם. דבר אשר יוצר גירוי בתאי החישה בגזע המח וגורר פעילות עצבית של נוירוטרנסמיטורים לנשימה.  כאשר גוף האדם טובל במים תהליכים פיזיולוגים שונים מתרחשים: הקצב המטבולי בגוף משתנה, יש האטה בקצב הלב, נוצרת התכווצות של כלי הדם הפריפריאליים ויותר תאי חמצן לאיברים חשובים כגון המוח והלב.
 
עם זאת,  התעסקות במערך הנשימה יכול להוביל לאפניה -  הפסקת נשימה.  אפניה עלולה להיגרם כתוצאה מהפרעות בקצב הלב, ריפלוקס, מחלת פרכוס או כתוצאה מחוסר בשלות של מרכז הנשימה בגזע המוח. במצב זה, השכיח אצל תינוקות שנולדו כפגים, המוח מגיב פחות טוב לריכוז גבוה של פחמן דו חמצני, ותיאום הנשימה אינו תמיד מסונכרן עם הצורך של הגוף בחמצן. 
 
התערבות במערך הנשימה האוטומטי, כהצללה, עלולה להוביל לאי חזרה לנשימה סדירה לאחר עצירת נשימה מכוונת, המסכנת את חיי התינוק.
 
מתוך ניסיון רב והתבוננות מעמיקה בתהליכי ההסתגלות של התינוקות למים נמצא כי כאשר ממתינים התינוקות מסתקרנים, יוזמים, חוקרים ומגלים את המים בזכות עצמם. הם נושפים, משפריצים, קופצים וצוללים באופן עצמאי ומבחירה חופשית. כל הנדרש מאיתנו זה לאפשר להם את הסביבה והגירויים המתאימים, להכיל ולכבד את הקצב האישי של כל אחד ואחד. נכון – הגילוי של מימדי המים השונים אינו מתרחש בגיל 4-3 חודשים, אלה בשלב מאוחר יותר, בדרך כלל בתקופה בה הם רוכשים יכולת ישיבה. תהליכים לוקחים זמן, אז למה למהר? 
 
דפנה אשר – M.A בחינוך, התפתחות הילד. מנהלת בריכת דג הזהב בבנימינה, מלמדת שחיית תינוקות והידרותרפיה בקורסי הכשרה שונים ברחבי הארץ. Daghazahav.pool@gmail.com  

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן