מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

תינוקות > תזונה תינוקות

כיצד תזונת הילדים שלכם יכולה להשפיע על חייהם?

מאת: טל קבסה | פורסם: 2/6/2014
כיצד תזונת הילדים שלכם יכולה להשפיע על חייהם?

תזונה מאוזנת פירושה איזון בין הכמות הנכונה של פחמימות, שומנים וחלבונים. במקרה של חוסר איזון יכול הדבר להשפיע על המצב הרגשי של הילד, על התפתחותו המוטורית ועל התנהגותו. בואו לקרוא כיצד תוכלו למנוע בעיות אלו באמצעות תזונה נכונה

תזונת הילד משפיעה ישירות על הרגשתו ואופן תפקודו של הילד בכל המישורים בחייו - הפיסי, הרגשי, המוטורי, ההתנהגותי והחברתי. תזונה שאיננה מאוזנת מכבידה על הגוף, פוגעת במערכת העיכול ובאופן ישיר מחלישה את מערכת החיסון, מייצרת מחלות כרוניות כדוגמת בעיות נשימה, עור, פוגעת במידת הריכוז ומייצרת קשיים יומיומיים, שלרוב לא נראה לנו כי הם קשורים בקשר ישיר לתזונה.

 
תזונה מאוזנת פירושה איזון בין הכמות הנכונה של פחמימות, שומנים וחלבונים- שלושת אבות המזון העיקריים המשמשים לבניית הגוף ולאחזקתו, כמו גם ויטמינים ומינרלים הדרושים לתפקוד תקין. אבל בתזונתו של הילד ישנם המון חומרים מזיקים בדמות פחמימות מזוקקות, תוספים מלאכותיים, צבעי מאכל, מינרלים רעילים, מתכות כבדות ועוד, וכל אלה משבשים מאד את יכולת התפקוד הגופנית, הרגשית והמנטלית של הילד. 
 
במקרים רבים, לצערי, בסופו של דבר מזונם של הילדים מצטמצם לשניצל וצ'יפס. הנתונים מראים שאחוזים גבוהים והולכים מהילדים סובלים מהשמנה, בעיות נשימה ואסתמה, היפראקטיביות ובעיות למידה, דיכאון והתקפי חרדה ועוד ולתזונה חלק ניכר מהעניין.
 
 
פחמימות - הלונה פארק של הסוכר
פחמימות הן הדלק של הגוף, ואנו משיגים פחמימות מדגנים, פירות , ירקות ועוד. הפחמימות מספקות לנו את הדרישה לטעם המתוק. כאשר הפחמימות איכותיות, הגוף מעכל את המזון בהדרגה ולאט לאט משחרר את הסוכר אל הדם. הסוכר נשאר בדם לאורך זמן, מספק אנרגיה טובה ובהדרגה חוזר אל התאים באמצעות הפרשת אינסולין.
 
כאשר הפחמימות אינן איכותיות (למשל סוכר לנגזרותיו), הן משחררות סוכר לדם במהירות, מעלות במהירות את רמת הסוכר ואת רמת האנרגיה ואז, במהירות רמת הסוכר יורדת. זהו לונה פארק של סוכר, שנצפה תוך זמן קצר מהאכילה: הילד אוכל את הפחמימה ובאופן כמעט מיידי משתנה התנהגותו והוא הופך ל"היפרי". זמן קצר לאחר העלייה, המערכת ההורמונאלית, שלא אוהבת את כל הסוכר בדם, מפרישה כמות גבוהה של אינסולין שמכניס במהירות את הסוכר מהדם לתוך התאים והילד חווה ירידה חדה ברמת הסוכר. כתגובה חש הילד שוב צורך מוגבר לסוכר, על מנת להשיב לעצמו אנרגיה ולהפיג את התחושות מהן הוא סובל. טלטלה זו עלולה לייצר סימפטומים כגון: בכי, עצבנות, התקפי זעם, כעס, הפרעות קשב וריכוז, בעיות זיכרון, ליקויי למידה ועוד.
 
ישנם מחקרים המדברים על כך שלמעלה מ-50% מהילדים הסובלים מהפרעות קשב והיפר אקטיביות סובלים מחסר איזון ברמת הסוכר בדם. בנוסף, כיוון שהגוף אינו זקוק לכל הסוכר הזה, הוא מאחסן אותו בתאים, ובסופו של דבר הופך לשומן. כלומר, חוסר איזון ברמת הסוכר בדם או העמסה של סוכר הם הגורם המרכזי לעלייה באחוז הילדים הסובלים מסכרת. כמו כן פחמימות אלו אינן מכילות כלל ויטמינים ו/או מינרלים.
 
חשוב במיוחד לספק דלק לגוף, אבל דלק איכותי ורמת אספקה מאוזנת, מבחינת כמות ותזמון. צריכה רבה מדי תוביל לפעלתנות יתר ואילו צריכה מועטה מדי תגרום לעייפות, רגזנות, סחרחורות, הפרעות שינה, תוקפנות, התקפי חרדה, ירידה בריכוז, התקפי בכי ועוד.
 
סוג פחמימות: מזונות מלאים ובלתי מעובדים משחררים את הסוכר שבהם באופן איטי יותר לזרם הדם.
 
לחמים- לחם שיפון, טורטיות, לחם שאור ,לחם מחיטה מלאה, קרקרים שונים מקמחים מלאים, אורז בסמטי במקום אורז לבן, אורז מלא, קינואה, כוסמת, שיפון, כוסמין, דגים, עוף, עדשים, שעועית, ירקות ירוקים, ירקות כתומים, תפוזים, יוגורטים, תפוחים, אגסים, משמשים, גבינות, ביצים, חומוס, פסטות מקמח דורום, טחינה, שיבולת שועל, ירקות, זרעי חמניות, אגוזים, פשתן שאפשר להוסיף לארוחת בוקר או הדגנים- פחמימות מורכבות וטובות.
 
פחמימות פשוטות, לחמים לבנים, מוצרי מאפה מקמח לבן, דגני בוקר מעובדים, דברי מתיקה- נחשבים לפחמימות לא איכותיות.
 
פירות יבשים- בהשוואה לפירות רגילים הם מכילים הרבה פחות מים ופחות סיבים, הסוכר בהם הרבה יותר מרוכז והם יכולים להוות תחליף למתוקים אבל לא לפירות.
 
על מנת לעשות שינוי משמעותי חשוב להתחיל להוריד בהדרגה את המזונות הסוכריים מהתפריט והוספת סוכרים מורכבים יותר. חשוב להבין שמדובר בתהליך גמילה שאורך זמן.
 
חשוב להקפיד להוריד מהתזונה גם משקאות ממותקים, מעובדים, מוגזים ומלאים בסוכר, רצוי להחליפם במיצי פירות ולדללם במים (מיץ תפוחים כמעט תמיד הולך), לנסות להמתיק עם פירות ובהדרגה להוריד את הצורך להמתקה. מיצים העשויים מרכיבים טבעיים בלבד מרוחקים מאד מהמקור, בדרך כלל הם עברו תהליכי עיבוד והם מלאים בסוכר. כמו כן חשוב לבדוק את תאריך התפוגה על גבי אריזות של מיצים טבעיים-אם התאריך רחוק הרי שהוסיפו לו חומרים משמרים. מיץ טבעי יכול להחזיק מספר ימים בודדים בלבד.
 
יש לשים לב לכך שבהרבה מהמוצרים ישנו גם קפאין, וגם הוא משפיע על רמת הסוכר בדם. קפאין גם עלול לדכא תיאבון ולגרום לאי שקט. קפאין נמצא במשקאות שוקולד, וקקאו מכיל חומר שהשפעתו דומה לקפאין (תאוברומין).
 
תה חזק מכילה קפאין כמו ב קפה. בתה יש גם חומרים הגורמים לבעיית ספיגה של ברזל ואבץ. אפשר להציע לילד תה צמחים, תה רויבוש ואפשר גם תה עם חלב. 
 
אחד הדברים החשובים ביותר עבור הילדים הוא ארוחת הבוקר, שצריכה לכלול חלבונים ופחמימות מורכבות (פיתה מקמח מלא עם ביצה או גבינה). ארוחת הבוקר חיונית לאיכות הריכוז של הילד והתפקוד שלו לאורך היום. רמת אנרגיה נמוכה החל מהבוקר תגרום לילד להיות עצבני, חסר מנוחה, עייף וכו'. חשוב לנסות לשמור על רמת סוכר יחסית מאוזנת לאורך היום. 
 
לילד שלא רגיל לאכול ארוחת בוקר, אפשר לתת שקית עם שקדים ואגוזים, פרי כמו תפוח, דגני בוקר מלאים וללא סוכר.
 
חלבונים
החלבונים מספקים לילד חומצות אמינו שהן אבני הבניין של הגוף. החלבון הוא החומר הבסיסי של כל התאים החיים.
 
עם החשיפה לחלבונים, גופו של הילד בונה רקמות חדשות בשרירים ובאיברים, בונה אנזימים חיוניים, ומוליכים עצבים. כמו כן חלבונים ממלאים תפקיד מפתח בשמירה על איזון של רמות הסוכר בדם. ישנם סוגים שונים של חלבונים, באיכות שונה ובזמינות שונה לגוף, ויש חשיבות בהכנסתם לתזונה. חלבונים איכותיים ניתן למצוא בשילוב של קטניות עם דגנים, למשל עדשים עם אורז מלא (מגדרה), פסטה עם עוף, לחם מלא עם גבינת עיזים ועוד.
 
גם ילד צמחוני יוכל ליהנות מחלבונים איכותיים כגון: יוגורט עם זרעים ואגוזים, תבשיל קינואה וירקות , אורז מלא עם טופו מגורד וכו'.
 
שומנים
לרוע המזל לשומנים יצא שם רע מאד, ונדמה כי הוא הדבר שיש להיזהר ממנו. למעשה, יש 3 סוגי שומנים וביניהם שומנים טובים וחיוניים לתזונת הילד:
שומן רב בלתי רווי, שמקורו בזרעים, אגוזים, דגים שומניים (דגי ים צפוני) והם ידועים בשם אומגה 3 ואומגה 6. שומנים אלה ניתן להשיג מזרעי פשתן, גרעיני דלעת, שמן תירס, שמן חמניות, סלמון, סרדינים, דגי מקרל, הרינג, וטונה. (שימו לב, יש להיזהר מטונה מעושנת) , ביצים (מומלץ לאכול ביצים אורגניות).
 
ישנן כמובן תערובות שמנים המכילות גם אומגה 3 וגם אומגה 6 והן אופציה מצוינת שניתן להוסיף לכריך ולסלט, אך חשוב להקפיד שהן שיהיו מכבישה קרה.
 
שומנים חיוניים אלו מסייעים לבריאות הגוף, מפחיתים את הסיכון לאלרגיות, אסתמה, זיהומים, מחזקים את מערכת החיסון, משפרים את הבריאות הנפשית ואת היכולת המנטלית.
 
השומנים הרעים ביותר הם שומני הטראנס שמצויים בכמויות גדולות במזונות מטוגנים, מעובדים ומשומרים, בחטיפים ובמזונות מוכנים בעלי אורך חיים ארוך במיוחד. אלה הם שומנים פגומים ולפני מספר שנים נאסרו לשימוש בארצות סקנדינביה. שומנים אלו גורמים לעליה במשקל, בעיות לב ופגיעות ביכולת התפקוד של המוח.
תזונתו הבסיסית של הילד כיום מבוססת על חוסר בשומנים חיוניים (אומגה) עודף שומני טרנס ועודף צריכת מזון תעשייתי מהיר.  
 
כיצד להימנע? 
שומנים אלו נוצרים בעת טיגון ארוך בשמן עמוק ולכן הימנעות מטיגון יכולה מאד לצמצם.
העדיפו מזונות טריים ממזונות מוכנים,
הקפידו לאכול חטיפים ללא שומני טראנס
עקבו אחר התוויות במזון- תוכלו לראות האם המזון מכיל שומנים אלו, מהו ריכוז וכמות הסוכר והממתיקים המלאכותיים ומהו אחוז הנתרן- המלח.
במידה ואתם רואים המון שמות לא מוכרים- העדיפו שלא לרכוש מזון זה. 
אודות טל קבסה
 
 
מאת: טל קבסה, יועצת לרפואת ילדים משולבת, מייסדת מרכז MAMAY, מרכז לרפואת ילדים משולבת.
טלפון: 03-7382619

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן