מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > תזונה תינוקות

איך תמנעו מהילד שלכם להשמין?

מאת: אבי יבלונסקי | פורסם: 22/3/2016
איך תמנעו מהילד שלכם להשמין?

90 אחוז מהילדים שסובלים מעודף משקל כפעוטות יסבלו מכך גם בגיל מבוגר יותר. כיצד נוכל לעזור להם לצמצם את כמות הממתקים ולהיות קצת יותר פעילים מבלי להעליב או לפגוע?

הורים רבים חוששים מהשמנת יתר בקרב ילדיהם - ובצדק. בעשורים האחרונים השמנת ילדים נהפכה בישראל לבעיה חמורה. זאת לאחר שהתברר שכ-90 אחוז מהילדים שסבלו מעודף משקל בגיל 3 סבלו מכך גם בגילאים מבוגרים יותר. התופעה גורמת לבעיות בריאותיות שונות, בעיות חברתיות, נפשיות ולהתפתחות מינית מוקדמת. אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד, כיצד נוכל באמת לעזור לילדים לצמצם את כמות הממתקים והמתוקים ולהיות יותר פעילים? רכזנו עבורכם מספר שאלות נפוצות בקרב הורים ותשובות מעשיות שיכולות לעזור לכם לעזור לילדים.

 
מה לעשות אם הילד/ה רוצה לקחת לגן כל יום לחם עם שוקולד?
טבעם של ילדים לאהוב מתוק, זה הטעם הראשון אליו הם נמשכים מינקות. חשוב שאנו כהורים נחשוף אותם לטעמים אחרים ונעודד אותם להפחית צריכת מתוקים. כאשר הילד רואה את הוריו, הגננת, המורה ודמויות משמעותיות אחרות בסביבתו הקרובה- המהווים מודל לחיקוי- טועמים וגם נהנים ממזונות בריאים, יש סיכוי גדול שינסה גם בעצמו.
 
צריך לדבר עם הילד ולכוון אותו לבחירות נוספות מתוך מגוון מסוים. חשוב לעשות את השינוי באופן הדרגתי, תוך התחשבות בהעדפותיה האישיות. כך לדוגמא, כדאי בכל יום לשלוח את הילד עם כריך אחר- יום אחד עם פסטרמה, יום אחר עם גבינה צהובה ויום אחד בשבוע ניתן לאפשר לו את הכריך עם השוקולד.
 
הילד בן חמש חוזר מהצהרון באופן קבוע מורעב ורוצה מייד לאכול ממתק. מה לעשות?
קודם כל חשוב לברר, האם הוא אוכל בצהרון ארוחה מלאה ומה היא מכילה. האם הוא נוטה לאכול רק את הפחמימות (תפוחי אדמה, אורז, פסטה) או משלב עם הפחמימות גם את המרכיב החלבוני (דג, בשר). ילדים רבים, למרות שאוכלים ארוחה מלאה בצהרון, ירגישו צורך לאכול שוב בשובם הביתה. מדובר בצורך פיזיולוגי נורמאלי, עקב הזמן שחלף מאז ארוחתם האחרונה. לארוחה בשעות אחר הצהרים יש להתייחס כאל ארוחת ביניים בעלת חשיבות כשאר הארוחות במהלך היום. רצוי להיות נוכחים ולהציע לילד כריך או פירות או שילוב של מעדן חלבי עם פרי. ניתן גם לשלב ממתק אחד קטן כמו חטיף המבוסס על דגנים מלאים.


 
 
בסיום ארוחת הערב המשפחתית, הילדים תמיד מבקשים קינוח. האם לתת קינוח ואם כן, איזה?
קודם כל הארוחה המשפחתית היא הדרך המנצחת לסיגול הרגלי אכילה בריאים במשפחה ובכלל לזמן איכות שאין לו תחליף. כאשר עורכים את השולחן, חשוב לשתף את הילדים בתכנון הארוחה ובהגשתה. כל הילדים במשפחה יכולים להיות שותפים.
 
הארוחה צריכה להכיל מזונות מגוונים ובריאים – מגוון ירקות, לחם רצוי מחיטה מלאה, גבינות עד 5%, ביצים ועוד. אין צורך להגזים ולפזר על השולחן ארוחה עשירה מדי, כיוון שמבחר גדול מדי עלול להוביל לאכילת יתר.
 
תסביך הקינוח רודף אותנו מאז הילדות. זוכרים את: תהיה ילד טוב – תקבל קינוח או תאכל כל מה שבצלחת – תקבל קינוח? ילדים מתכננים מראש מה לאכול, כדי "לזכות" בקינוח שעליו הם לא מוותרים. הרגל מגונה זה כדאי לצמצם. האוכל אינו עונש ולכן הקינוח הוא לא פרס. אפשר לשלב קינוח מדי פעם בארוחה חגיגית ולא באופן קבוע. קינוח יכול להיות בריא ומזין כמו לדוגמא: סלט פירות או יוגורט עם גרנולה.
 
 
הילד בן 6 כל הזמן בא למטבח ומחפש מה לאכול. האם יכול להיות שהוא רעב כל הזמן?
ילדים רבים אוכלים לא בגלל רעב אלא לרב בגלל שעמום, כעס, עצב וגם סתם כי מתחשק להם כשבאים חברים. תפקידנו כהורים לעזור לילדים לזהות סימני רעב ויחד עם זאת גם סימני שובע. חשוב שנעזור לילדים לזהות את הצורך האמיתי שמוביל אותם למטבח. האם הם רעבים? סביר להניח שהם בכלל צמאים, יש קושי להבחין בין שתי התחושות. כדאי להציע לילדים קודם כל לשתות מים ואחר כך לברר איתם אם הם עדיין חשים צורך לאכול.
 
ילדי רובצים כל היום מול המסך. כיצד אניע אותם לזוז?
זה נכון שקשה לפתות את הילדים להתנתק מהמסך (טלוויזיה ומחשב), אך חובה זו מוטלת עלינו כהורים. לצורך התפתחות תקינה של הילדים יש חשיבות רבה מאד לפעילות הפיזית שלהם. הורים שעושים ספורט מהווים מודל טוב לחיקוי עבור ילדיהם, רק במידה והם משתפים אותם בהנאתם מפעילות זו. מיצאו את הזמן לפעילות גופנית חוויתית כמו טיול בחיק הטבע, הליכה לים, משחק בגני שעשועים או משחקי כדור בחצר.
 
שעת המשחק יכולה לחזק את הקשר, את תחושת הסיפוק והאושר ולגרום לילד לרצות לחזור על החוויה שוב.
 
חשוב שנגביל את שעות המסך לשעתיים ביום לכל היותר, גם אם ניתקל בקשיים. מחקרים הוכיחו שהגבלת שעות מסך יעילה יותר לקדום בריאותם של הילדים מאשר השתתפותם בחוג ספורט, פעמיים בשבוע.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן