מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > שינה תינוקות

לישון עם חיוך: על חשיבותו של טקס השינה

מאת: איילת רוזן - יועצת שינה ומנחת הורים | פורסם: 7/1/2015
לישון עם חיוך: על חשיבותו של טקס השינה

מהו טקס שינה? למה הוא כל כך חשוב? איך הוא משפיע על השינה של התינוק שלנו? ומה עושים בטקס הזה בכלל?

לכל בית ולכל משפחה ישנן הגדרות שונות לגבי מתי ואיך הולכים לישון. ישנם משתנים רבים שמשפיעים על איך ומתי יירדם התינוק כגון : אחים גדולים בבית, שעות החזרה של ההורים מהעבודה, אורח החיים של ההורים ועוד.  מצד שני, שינה רגועה, שלווה ומלאה – הינה מרכיב מרכזי בהתפתחות של התינוק.  ולכן חשוב שיהיה טקס שינה.

 
מהי שינה טובה?
שינה טובה היא כשהתינוק ישן רצוף, ברוגע את מספר השעות שנכון לו בהתאם לגילו.  שינה טובה, מתחילה בהירדמות טובה המושפעת גם מתהליך ההשכבה וגם מהמצב הרגשי שקדם לשינה. לפני השינה רצוי ליצור אוירה נינוחה ורגועה ככל האפשר, שתכניס את הילד (ואת ההורים...) למצב רגוע ונעים, ותקל על הפרידה מההורים למשך הלילה, דבר שיכול להיות קשה עבור ילדים קטנים.
 
שגרה זה...טוב
תינוקות וילדים זקוקים לסדר יום ולשגרה קבועה. השגרה מעניקה לתינוק יציבות וביטחון. התינוק יודע למה לצפות, ופחות מתנגד לשינה. טקס השינה הוא חלק משיגרה זו. השגרה היא המרכיב החשוב ביותר בהקניית נהלי שינה טובים.
 
מהו טקס שינה ומה הוא כולל? 
טקס השינה הוא רצף של פעולות המבוצעות בשעה קבועה, בכל ערב ובאותו הסדר:
 
- סיום ארוחת ערב.
סיום ארוחת הערב משמעו – "סגירת המטבח" לאותו יום.  גם אם הילד מבקש וטוען שהוא רעב, יש להדגיש שאוכלים רק בזמן ארוחת הערב, ועכשיו מתחילים את טקס השינה..
- אמבטיה.
ישיבה במים חמים היא דבר מרגיע אך לעיתים האמבטיה יכולה להפוך לממריצה ולכן תמיד נעשה את האמבטיה בתחילת הטקס כדי לאפשר זמן מספיק לרגיעה לקראת השינה
- עיסוי.
מרכיב חשוב להרגעת הילד ולהענקת תחושה של בטחון.
- מהאמבטיה ישירות לחדר שבו ישן התינוק.
חשוב לא לטייל בבית, ולא לעשות שום פעילות מלבד טקס השינה. הימנעו מפעולות ממריצות אשר עלולות להקשות על ההרדמות, כגון משחק, צפייה בטלוויזיה וכיו"ב. צמצמו את הגירויים ככל שאפשר.
- עמעום אורות ואוירה שקטה ורגועה
חשוב להעביר את הבית למצב רגוע יותר. השקיטו רעשים, עמעמו אורות ותבקשו מאחים/בני בית אחרים שישתדלו להיות שקטים במהלך ההירדמות.
- קינוח/תוספות למי שזקוק
ניתן לתת קינוח לתינוקות שיונקים או אוכלים מבקבוק וזקוקים לתוספת לפני השינה, מחוץ למיטה, כדי ליצור הפרדה ולנתק את התלות שבין בקבוק או הנקה לבין השינה
- סיפור/שיר/שיחה רגועה
מומלץ מאוד לספר סיפור כל יום.  יש לאפשר לפעוטות לבחור כל יום סיפור בעצמם.  ילד המקשיב להורה המקריא או מספר לו סיפור נוטה לשכב בשקט ולהקשיב. חוסר התנועה והשקט מאפשרים לו להפוך ישנוני.  לאחר הסיפור ניתן לשיר שיר, מומלץ שיר קבוע ומרגיע אשר "מודיע" על השינה שקרבה. עם ילד גדול יותר, כדאי לשתף אחד את השני בחוויות היום שעבר, ולהכינו לחוויות הנעימות שמצפות לו מחר
- נשיקת לילה טוב
בסיום הטקס נאמר לילה טוב, ניתן נשיקה ולמיטה
 
למה חשוב שיהיה טקס שינה?
טקס שינה קבוע, כבר מהשבועות הראשונים, מאפשר לתינוק ללמוד כי היום מגיע לסיום ושנת הלילה מתקרבת.  זה הזמן להוריד הילוך ולהירגע מפעילות היום ומהחוויות המציפות אותו ולהתכונן לקראת השינה. ילד יתקשה לחזור הביתה מיום מלא פעילות ומייד לשכב לישון ולהירדם. מטרת הטקס לעזור לו לעבור למצב הרגיעה הזה. כדאי לחזור על הטקס גם כשהולכים לישון מחוץ בבית.
 
טקס שינה נועד להקל על פרידה
השינה, עבור הילד, היא פרידה מההורים.  לפעמים הילד שלנו פשוט לא רוצה להיפרד מאיתנו. אז בפעם הבאה כשתהיו חסרי סבלנות ותרצו כבר לצאת מהחדר ולהתפנות לטלוויזיה או לקרוא עיתון, תזכרו שהילד שלכם בעצם אומר לכם שהוא אוהב אתכם ולא רוצה להיפרד. ילד שביום מסוים לא ראה את ההורים שלו, יתכן וירצה עוד קצת זמן וימשוך את הזמן ככל שיוכל. זה טבעי. הוא זקוק לזמן הזה איתכם. תבינו את זה. ותנו לו את הזמן הזה לפני השינה. 
 
באיזה גיל כדאי להתחיל?
כבר מהימים הראשונים אפשר ומומלץ להתחיל להנהיג טקס שינה קבוע. גם אם השינה ביום עדיין אינה מסודרת, חשוב לקיים טקס שינה ושעת שינה קבועים מדי יום.
 
בשעה קבועה עושים אמבטיה והולכים לישון, מלמדים את התינוק להבחין בין יום ללילה, חושפים אותו לאור יום ובלילה מחשיכים ומשקיטים קצת את הבית, כדי לכוון את השעון הביולוגי ולתת לו הרגשה של הורדת פעילות הדרגתית.
 
 
באיזו שעה להתחיל?
כדאי להתחיל את טקס השינה מספיק זמן לפני הכניסה למיטה, כ- 30-45 דקות, כדי שהטקס ייעשה בנינוחות ולא בלחץ. זכרו שמטרת הטקס היא להרגיע ולהכין את התינוק לשינה.
 
שימו לב לסימני עייפות ואל תחכו שיהיה עייף מדי. הורים רבים חושבים בטעות, שאם ימשכו את הילד עוד חצי שעה או שעה הוא יתעייף יותר וישן טוב יותר ויתעורר מאוחר יותר בבוקר. ההפך הוא הנכון.  ילד שהולך לישון עייף מדי יתקשה להירדם, ויתעורר במהלך הלילה, ולפעמים גם יתעורר מוקדם יותר בבוקר. רוב הילדים ישנו טוב יותר, וזמן ממושך יותר, אם יושכבו לישון מוקדם. למדו לזהות את סימני העייפות של ילדכם והשכיבו אותו לישון ברגע שהוא נראה עייף. אם הילד נראה לכם כבר שפוך בשלב האמבטיה – הקדימו את כל הטקס לשעה מוקדמת יותר.
 
נסו לא "לתקתק" את טקס השינה. אז נכון, לפעמים אנחנו עייפים, צריכים עוד לעשות מיליון דברים בבית, לסדר את המטבח, לקפל כביסה, וממהרים להשכיב את הילד במיטה ולהתפנות לדברים אחרים. אבל זכרו שהילד מרגיש את הלחץ, וקשה לו להירגע ולהיכנס למצב של שינה. כשאתם לא רגועים גם הוא לא נרגע.
 
טקס שינה ביום
גם במהלך היום כדאי לקיים טקס שינה קצר של כמה דקות כדי להקדים את השינה ביום, לאותת לילד שעכשיו הולכים לישון ולעזור לו לעבור ממצב של פעילות למצב של רגיעה ושינה. מחשיכים קצת את החדר, מחליפים חיתול, שיר או סיפור ולמיטה. גם בעגלה, גם מחוץ לבית, גם במיטה. אם הילד אוכל בקבוק או יונק לפני השינה ביום, נתקו את הבקבוק מטקס השינה ביום: האכילו אותו בסלון ואח"כ המשיכו את טקס השינה בחדר שלו.
 
סיכום חיובי ליום שעבר
ילדים מעבדים את חוויות היום בזמן שלפני השינה, ובהמשך בזמן החלום. לעיתים בזמן טקס השינה הילד שואל על דברים שקרו במהלך היום, או מספר על משהו שקרה לו היום, או הטריד אותו היום. משתף, שואל. בעיקר מרגיש צורך לפרוק.  שתפו את הילד במה שעבר עליכם במהלך היום, בלי לשאול אותו איך היה היום שלו. הוא ישמע אתכם וכבר יספר לבד.  כך תוכלו לעזור לו לסיים את היום בצורה חיובית ואופטימית. ילד שמקשיבים לו, ירגיש רצון לשתף גם הוא, וילך לישון רגוע ואופטימי. 
 
לישון עם חיוך
הדבר שאני הכי אוהבת, הם הניסיונות המקוריים והיצירתיים של הילדים למשוך עוד זמן לפני השינה: אמא, רק עוד סיפור אחד, אבל ממש קצר... אבא, אני צריך עוד פיפי..אני רוצה להראות לך משהו חשוב שקיבלתי היום..ועוד תירוצים מקוריים אחרים. אין ספק, הילד יודע לנהל משא ומתן כבר בגיל שנתיים וחצי. גם כשהוא עייף.  ולכן חשוב להיות נחושים ולהקפיד על נוהל הטקס הקבוע.  מצד שני, חשוב להיות רגועים ונינוחים ולהקדיש לילד בזמן הזה את מלוא תשומת לב והרבה הרבה אהבה.  לא משנה איזה סיפור תקריאו לו לפני השינה, או על מה תדברו, העיקר שהילד שלכם ילך לישון כל לילה עם חיוך.  שהמילים האחרונות שישמע בערב והראשונות שישמע בבוקר הן "אני אוהבת אותך מתוק שלי" עם חיבוק ונשיקה. כך גם אתם תלכו לישון עם חיוך.

את המאמר כתבה איילת רוזן ישראלי – יועצת שינה, הורים באור טבעי - לעמוד של איילת לחצו כאן

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן