מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

עזרה ראשונה > הנחיות בטיחות לילדים ותינוקות

חשוב לקרוא: כך תשמרו על חיי של הילדים שלכם

מאת: בטרם - לבטיחות ילדים | פורסם: 19/2/2015
חשוב לקרוא: כך תשמרו על חיי של הילדים שלכם

כחלק מהמאבק בתאונות בדרכים בפרט ותאונות בהן מעורבות ילדים בבית - ארגון בטרם משתף אתכם במדריך בטיחות והסברה מיוחד

55% מהתינוקות בגילאי 1-0 המוסעים ברכב במדינת ישראל אינם חגורים כהלכה ו-41% מהפעוטות בגילאי 1-4 אינם חגורים כהלכה (לפי סקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)

 
מושבי בטיחות תקניים לתינוק מונעים כ– 70% ממקרי המוות בקרב תינוקות עד גיל שנה, וכסאות בטיחות מונעים כ– 50% ממקרי המוות בקרב ילדים בגלאי 1-4 (לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)
 
מחקרים מוכיחים כי ילד החגור כראוי בשעת תאונה, דרגת פציעתו תהיה קלה יותר בשתי רמות (מתוך סקלה של שש) CHILD, מחקר במימון האיחוד הארופאי
 
הבעיה העיקרית שעדיין מתמודדים עימה בנוגע לבטיחות ילדים ברכב הינה: החשיבות בשימוש במושב בטיחות והחשיבות בעגינה נכונה –יותר מ 50% מהעוגנים כיסאות בטיחות ברכב, אינם עוגנים נכון. מושב האיזופיקס שהוחדר לשוק לפני 3 שנים – נבחן במהלך השנים – והמסקנה היא כי זהו הפתרון הטוב ביותר והבטוח ביותר היות ואין בעיית עגינה בכיסא.
 
על-פי נתוני בטרם,  יעילות מושבי בטיחות בהורדת הפגיעה והתמותה של ילדים כנוסעים ברכב הוכחה זה מכבר. האמצעי העיקרי למניעת היפגעות הילדים כנוסעים ברכב הוא מושב בטיחות שמותאם לגיל הילד. לדוגמא, על פי הערכות שבוצעו בארה"ב, שימוש נכון במושבי בטיחות מפחית ב-71%-92% את תמותת התינוקות ואת הפגיעות החמורות בתינוקות בתאונות דרכים.
 
לפי נתוני בטרם, 55% מהתינוקות בגילאי 0 עד שנה, המוסעים ברכב במדינת ישראל אינם חגורים כהלכה. ו- 41% מהתינוקות בגילאי 1-4, אינם חגורים כהלכה.
 
הורים רבים אינם מקפידים להושיב את ילדיהם במושב בטיחות – השימוש בסל קל הוא הגבוה ביותר, ולאחריו מושב הבטיחות המיועד לילדים מגיל 1-4 ,ואל מול בוסטר הפונה לגילאים הגדולים יותר – שם ניתן לראות אחוזים נמוכים המשתמשים במוצר(למרות התקנה המחייבת – 83א'). 
 
המחקרים הוכיחו כי במידה והילד היה חגור בכיסא בטיחות בשעת תאונה, דרגת הפציעה הייתה קלה יותר ב 2 רמות (מתוך סקלה של 6).
 
שילב שמה לה למטרה להעלות את המודעות בקרב הורים לילדים, ללמד הורים כיצד עוגנים נכון, ואיך יש להתנהג בכביש תוך כדי נסיעה עם ילדים.

איך בוחרים כסא בטיחות לאוטו? לכתבה לחצו כאן
 
 
כיצד נעגון את מושב הבטיחות נכון?
 
לדברי יהודית לפלר- לרר סמנכ"לית השיווק בשילב, לפני בחירת מושב הבטיחות המתאים ביותר, נשאלת השאלה: באיזה רכב נתקין את מושב הבטיחות? 
 
כול רכב מצויד בספר הרכב. בספר הרכב ניתן למצוא מספר פרקים העוסקים בבטיחות ילדים כנוסעים ברכב זה. מומלץ לעיין בפרק העוסק בבטיחות הנוסעים, יש הקוראים לפרק זה "הגנה על ילדים", בספרי רכב אחרים מדובר על "מושבי בטיחות לילדים" או התקנת מושבי בטיחות ועוד. באינדקס של ספר הרכב נמצאים ראשי הפרקים האמורים.
 
המטרה היא לאתר ברכב את נקודות העגינה העומדות לרשותנו בכדי לדעת איזה מושב בטיחות נוכל להתקין. למעשה קיימות שתי אפשרויות: עגינת מושבי הבטיחות באמצעות חגורות הבטיחות של הרכב או התקני ISOFIX. והאם יש ברכב או אין ברכב נקודות עגינה במושב האחורי האמצעי?
 
רוב ההורים הרוכשים מושבי בטיחות הם בעלי רכב שגילו מעל 3 שנים. השינויים בתעשיית הרכב הינם רבים, הרכב משתנה.
לאחר מכן מומלץ ביותר לנסות את מושב הבטיחות ברכב. האם הוא יושב היטב על מושב הרכב? האם הגובה שלו מתאים? האם יש בכלל מקום למושב הבטיחות שאנו רוצים בתוך הרכב? האם חיבורי המושב מתאימים לרכב שלי? האם יש שני כלי רכב במשפחה, האם מושב הבטיחות מתאים לשניהם?
 
על כל השאלות הללו יש לענות עוד לפני רכישת מושב הבטיחות בכדי למנוע הפתעות בהמשך.
 
עובדות:
חגורות הבטיחות של הרכב מיועדות למבוגרים ולא לילדים.
המכוניות נוצרו למען הסעת מבוגרים, הסעת ילדים ברכב בביטחון, בעיקר תינוקות המוסעים נגד כיוון הנסיעה היא אתגר שיש להתגבר עליו.
 
כיצד מתמודדים בעולם עם בעיות אלה?
 
עד לסוף שנות ה- 90, התעלמו יצרני הרכב מיצרני מושבי הבטיחות לילדים. השלטונות באירופה וארה"ב החליטו לחייב את יצרני הרכב לשתף פעולה עם יצרני מושבי הבטיחות ולמצוא יחד פתרונות לשתי הבעיות כפי שצוין לעיל.
 
את בעיית העגינה לרכב פתרו בכך שיצרו נקודות עגינה בתוך הרכב. באירופה קראו לזה  ISOFIX ובארה"ב קראו לזה  LATCH ( Lower Anchorage and Tether for Children ). החל משנת 2005 כול כלי הרכב הנמכרים בארה"ב ובקנדה מחויבים להיות מצוידים בנקודות עגינה מתאימות ברכב. באירופה זה לקח יותר זמן, והמחוקק חייב את יצרני הרכב למצוא פתרון ולהכיל את נקודות העגינה האלה בכול כלי הרכב. התקנת ההתקנים הללו תעשה בהדרגה, והחל משנת 2011 כול כלי הרכב החדשים שיוצרו עבור האיחוד האירופאי חייבים יהיו להיות מצוידים בנקודות עגינה אלה. יש לציין שנקודות העגינה ברכב הן עבור ה- LATCH והן עבור ה- ISOFIX הן אותן הנקודות בדיוק.
 
לקראת חודש הבטיחות ברשת חנויות שילב: 10 הדיברות לבטיחות - ועוד 1:
 
1. בעת רכישת מושב בטיחות, בקשו מנציג המכירות להדגים לכם כיצד לעגן את הכסא אל מושב הרכב בצורה נכונה. תרגלו את הפעולות עד שתרגישו בטוחים.
 
2. בעת חניה ממושכת בשמש כסו את כסא הבטיחות, למניעת התחממות חלקים העלולים לגרום לכוויה.
 
3. אין לשחרר את הילד ממושב הבטיחות בעת נסיעה בשום אופן, אפילו אם הוא בוכה. במידת הצורך ניתן לעצור במקום בטוח, להרגיעו ולהמשיך בנסיעה.
 
4. הפעוט שלכם זוחל. ראשית חוכמה, רדו לגובה שלו ובחנו את הסביבה: התמקדו בפינות חדות של רהיטים, וכן בדברים שהפעוט יכול לאחוז בהם על מנת להתרומם.
 
5. במיטת התינוק אין להשאיר צעצועים גדולים כדי שלא ישתמש בהם לטיפוס החוצה. מגן ראש מומלץ לשימוש במיטה, אך כאשר התינוק מתחיל לעמוד, יש לסלקו.
 
6. מתי עוברים למיטה של "גדולים"? כאשר גובה המעקה של המיטה מגיע לשלושה רבעים מגובה הילד או פחות, מומלץ להתקין מעקה נמוך מתאים, שיאפשר לפעוט לצאת מהמיטה מבלי לטפס ולסכן עצמו. 
 
7. חוקרים דרך הפה- על מנת לודא מהו גודלו של צעצוע שאינו מסכן את ילדכם, נסו להכניסו לתוך גליל פילם ריק. היה ונכנס- הוא נחשב לקטן מדי ומסוכן.
 
8. באמבטיה - אין להשאיר לבד תינוק או ילד קטן אפילו לרגע, גם לא כאשר הוא יושב במושב תינוקות מיוחד. יש להקפיד על כלל זה לפחות עד שהילד מגיע לגיל 5 שנים.
 
9. שימו לב למרקם המזון אותו אתם מגישים לפעוט, וכן לדרך החיתוך שלו: נקניקיות יש לחתוך לאורך _ולא עיגולים), פירות וירקות קשים יש לרסק, לבשל או לחתוך לחתיכות קטנות.
 
10. כדאי להשתמש במבערים האחוריים של הכיריים בעת הבישול, ובכל מקרה תמיד להקפיד שידיות הסירים והמחבתות יפנו לחלק האחורי של הכיריים.
 
11. אין להשאיר ילד לבדו ברכב סגור אפילו לדקות מעטות. הרכב מתחמם במהירות והילד עלול להילכד במלכודת מוות בתוך הרכב.
 
שילב מציגה בטיחות ברכב:
 
1. יש להסיע תינוק עד גיל שנה ולפחות עד משקל 9 ק"ג במושב בטיחות, נגד כיוון הנסיעה.יש לוודא ששני התאים מתקיימים. אין להשתמש בכסא הבטיחות במושב הקדמי במידה והרכב מצויד בכרית אוויר.
 
2. אל תוציאו את תינוקכם מבית היולדות לפני שתתקינו כסא בטיחות ברכב. נסיעה עם התינוק על הידיים- עם חגורה או בלעדיה- איננה חוקית ומסכונת ביותר.
 
3. יש להדק היטב (מבלי ללחץ) את החגורות הפנימיות של כסא הבטיחות לגוף התינוק-קדימה ולצדדים. חגורה רופפת מפחיתה בצורה משמעותית את אפקטיביות השימוש בה.
 
4. יש לעגן את כסא הבטיחות למושב הרכב בחוזקה כך שלא יזוז יותר מ- 2.5 ס"מ לכל צד.
 
5. לפני נשיאת התינוק בסל קל בטיחות יש לוודא שהידית נעולה במצב עליון.
 
6. מומלץ בעת רכישת סל קל לתינוק לבחור סלקל שיתאים עד למשקל 13 ק"ג. כך תוכלו לחסוך את שלב הביניים שבו עשוי התינוק לגדול מעבר למידות הסל קל, אך עדיין לא הגיע לגיל המתיר ישיבה עם כיוון הנסיעה.
 
7. חפצים המונחים על לוח המחוונים או על המדף האחורי עלולים לפגוע בילד בעת עצירת פתאום או תאונה. מסיבה זו חשוב להימנע משימוש בצעצועים קשים ברכב.
 
8. ברוב כלי הרכב הדלתות מצויידות במנעולים להגנה על ילדים מפני פתיחה אקראית של הדלת-השתמשו בהם.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן