מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > תזונה תינוקות

מהו מזון אצבעות ומתי מתחילים לתת אותו לתינוק?

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 11/6/2015
מהו מזון אצבעות ומתי מתחילים לתת אותו לתינוק?

איך יודעים שהילד מספיק בשל לאכול בעצמו? מה מומלץ לתת לו לאכול? ולמה חשוב לשים לב?

בשעה טובה שלב הטעימות מאחוריכם והתינוק הקטן שלכם כבר אוכל שתי ארוחות מוצקים ביום כבר תקופה ארוכה. כעת הגיע הזמן להפשיל שרוולים, להכין את המטאטא והמגב ולהתכונן ללכלוך האמיתי - כי הגעתם לשלב מזון האצבעות, השלב בו הילד שלכם מתחיל לאכול לבד, בעצמו ותפקידכם הוא לצפות מהצד ולעזור לו בעת הצורך.

 

מהו מזון אצבעות?
 

מזון אצבעות כשמו כן הוא - מזון אותו יכול התינוק לאכול בידיים, מבלי להיות תלוי בכם או בכפית. שלב זה מהווה שלב חשוב בהתפתחות התינוק בשל שלל סיבות:
 

1. פיתוח כישורי אכילה עצמאיים, בהם הילד לא תלוי בכם ומסוגל להאכיל את עצמו.

2. פיתוח כישורי מוטוריקה עדינה - באמצעות אכילה עצמאית יכול התינוק לקשר בין היד לעין ולהתאמן באחיזת פינצטה עם אצבעותיו.

3. פיתוח חוש הטעם והמישוש - כאשר תינוק אוכל באמצעות הידיים הוא לומד לחוש במרקמים שונים של מזון וכאשר הוא מכניס אותם לפה הוא לומד להכיר את טעמו של כל מאכל. 

 

באיזה שלב כדאי לתת לתינוק מזון אצבעות ולמה חשוב לשים לב?
 

כמו הרבה הדברים הקשורים להתפתחות התינוק גם לשלב מזון האצבעות אין גיל מוגדר. הזמן הטוב ביותר להתחיל הוא הזמן בו נראה לכם שהתינוק שלכם מספיק בשל. ברגע בו תראו שהוא מנסה לחטוף לכם את הכפית, מנסה לשלוח את ידיו אל הצלחת בכל פעם שאתם מאכילים אותו, שהוא נראה סקרן ויחד עם זאת גם מראה סימנים של בשלות מוטורית - זה הזמן להתחיל.
 

ישנם ילדים הבשלים לכך כבר בגיל 7 חודשים בעוד ישנם תינוקות שיגיעו לשלב זה רק בגיל 9-10 חודשים.
 

למרות שזה נשמע מצחיק, גם ההורים צריכים להיות בשלים לשלב זה. שלב מזון האצבעות הוא שלב שידרוש מכם הרבה מאוד סבלנות, בעיקר בשל הלכלוך והבלגן הכרוכים בו. כאשר התינוק שלכם יתחיל לאכול באצבעותיו סביר להניח שחקל ניכר מן המזון יגיע אל הרצפה, אל הכיסא, אל השיער שלכם, הפנים והבגדים שלו - ורק חלק קטן באמת יגיע בבטחה אל פיו הקטן והחמוד. לכן, מומלץ לעבור את התהליך עם הרבה סבלנות, השלמה והבנה שמדובר בשלב קצת מתיש שבקרוב יהיה מאחוריכם. אז במקום להתעצבן על הלכלוך מומלץ לעודד את הקטנים ולצחוק מהסיטואציה שבסופו של דבר היא די משעשעת.
 

זכרו שככל שתתנו לתינוק יותר להתנסות כך טכניקת האכילה שלו תשתפר ומבלי שתשימו לב ביום בהיר אחד תגלו שהוא כבר ממש אוכל בעצמו.
 

חשוב מאוד לשים לב למען בטיחות התינוקשהמזון מוגש לתינוק במרקם הנכון, בגודל מתאים, חתוך בצורה הנכונה, ללא עצמות או כל דבר היכול לסכן את חיי התינוק שלכם. 



 

 

מה כדאי לתת לתינוק לאכול?
 

באופן כללי על פי הנחיות משרד הבריאות החדשות כיום ניתן לתת לתינוק כמעט הכל כבר משלב הטעימות (מלבד חלב ניגר, דבש ובוטנים שאותם יש לתת רק מגיל שנה).

 

ירקות מומלצים

ההמלצה היא להתחיל להגיש לתינוק את הירקות המבושלים מהמרק, הוא מכיר כבר את טעמם, הם מבושלים היטב ולכן רכים ונוחים לאכילה. חשוב לא לטחון אותם, אלא רק לחתוך אותם או למעוך אותם לחתיכות קטנות שעדיין יוכל התינוק לאחוז בהן ולהכניס אל פיו.

ירקות נוספים שכדאי לתת אם לא הכנסתם אל המרק הם תפוח אדמה, גזר ובטטה מבושלים היטב, אותם ניתן לחתוך לפלחים ולתת לתינוק לאחוז ביד. מלפפון ירוק ניתן לקלף ולחתוך לרצועות דקות, אפונה ירוקה מבושלת היטב (אך לא ברמת פירה כדי שהילד יוכל לתפוס את כדורי האפונה הקטנה), קוביות אבוקדו רכות, עגבינה מקופלת רכה וחתוכה ותינוקות עם שיניים יכולים גם לאכול קלחי תירס.

 

בשר/עוף

קציצות עוף/הודו/בקר הם תמיד םתרון טוב, ניתן להעשיר אותן ולהוסיף להן קישואים,גזר,תפוח אדמה ובצל לבלילה, לחתוך אותן לחתיכות קטנות ולתת לתינוק. חשוב לשים לב שהקציצות רכות ונוחות לאכילה.
 

שניצלונים קטנים - כיום ניתן למצוא בחנויות שניצלונים מסוגים שונים ובצורות שונות. כמובן שהמומלץ ביותר זה שתכינו שניצלונים בעצמכם, מחזה עוף טרי.
 

עוף - בתור התחלה מומלץ לתת את העוף המובשל במרק הירקות של התינוק, מדובר בעוף רך ונוח לאכילה שאותו שי לחתוך לחתיכות קטנות.
 

דגים - כיום ניתן לתת דגים כבר בשלב הטעימות (לא קיימת יותר הנחיה הקוראת להמתין לגיל שנה). מרקמם של דגים יכול להיות מאוד נוח לאכילה וכמובן שמדובר גם במאכל בריא וטעים. יחד עם זאת - אם אתם לא בטוחים שהדג נקי מעצמות - אל תתנו אותו לתינוק.
 

פירות

בשלב ראשוני יש צורך לקלף את כל הפירות ולחתוך אותם לפלחים או קוביות.  בניגוד לעבר, כיום מותר לתת את כל סוגי הפירות מהשלב הראשון (אין צורך לחכות עם פירות אקזוטיים לגיל שנה). יש לשים לב לכך שחלק מהפירות עלולים להיות אלרגניים ולהיות ערניים לתגובת התינוק.
 

מומלץ לתת אבטיח, מלון, תות, אפרסקים, מנגו, שזיפים - מקולפים וחתוכים.
 

בננות - ניתן לתת לאחר שחתכתם אותן לרוחב ולחתיכות קטנות. יש להקפיד לתת בננה רכה ובשלה.
 

תפוחי עץ - יש לבשל לפני, לקלף ולחתוך לפלחים.
 

ענבים - יש לחתוך לרוחב - חשוב להקפיד!

 

תוספות

אורז, קוסקוס, פתיתים, גריסים, פסטה המתאימה לתינוקות (בצורת צדפים, ביסלי, פיפיון ועוד). את התוספות ניתן להגיש לבד וניתן גם לערבב עם ירקות מבושלים או רוטב כלשהו - שיהפכו את המרקם ליותר דביק ונוח לאכילה ולאחיזה.

 

מוצרי חלב, ביצים ושונות

פרוסות גבינה שונות - מוצרלה, צהובה, מלוחה ועוד. יש לשים לב שהן דקות וחתוכות היטב.
 

ביצים - ביצה קשה חתוכה, חביתה חתוכה, מקושקשת (אותה ניתן גם לערבב עם קוטג' או אפילו ירקות) - חשוב לזכור שכיום ניתן לתת ביצה כבר משלב הטעימות וכאשר התינוק כבר ממש אוכל ניתן לתת גם ביצה שלמה.
 

לחם - פרוסות קטנות של לחם מרוחות במררח כלשהו ללא החלק הקשה. 
 

לביבות ופנקייקים.
 

צ'יריוס - חשוב לשים לב שהם ללא דבש וחלב ניתן להוסיף רק מגיל שנה.
 

במבה - רק מגיל שנה מכיוון שמכיל בוטנים.
 

עוגיות המתאימות לתינוקות (כגון פתי בר, בייבי ביס, בישקוטים, עוגיות מטרנה ועוד). חשוב לשים לב שהן במרקם ובגודל המתאים ושאינן מכילות דברים העלולים לסכן את התינוק כגון שקדים ועוד.
 

מעדני חלב וגבינות רכות ניתן לתת לילד לאכול עם כפית.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן