מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

תינוקות > מידע כללי לטיפול בתינוק

הילד סובל מפחדים? זה הזמן להתגבר ביחד

מאת: מערכת מגזין הורים וילדים | פורסם: 10/9/2014
הילד סובל מפחדים? זה הזמן להתגבר ביחד

שרון קורן-לזרוביץ, ממגזין הורים וילדים, מספקת המלצות שיסייעו לכם לעזור לילדים להתגבר על הפחדים. לכתבה מצורפת גם רשימת ספרים מומלצים בנושא

מאת שרון קורן-לזרוביץ, ממגזין הורים וילדים 

 

מתן לגיטימציה: לעיתים הורים נלחצים מהבעת פחד על ידי ילדם ותגובתם הראשונית הינה לנסות ולשכנע את הילד שאין לו ממה לפחד. תגובה כזו עלולה לגרום לילד לחוש שרגשותיו אינם לגיטימיים או מוצדקים, וכן לגרום לו לחוש לא מובן. חשוב מאוד לאפשר לילד לתאר מה הוא מרגיש וממה הוא חושש, ולתת לגיטימציה לרגשות שהוא מבטא. ניתן למשל לומר: "גם אני חששתי מכלבים בגילך" או "לעיתים ילדים פוחדים ממעלית". עצם הדיבור על הקושי וההרגשה שהוריו מבינים אותו יקלו על הילד ואז ייתכן שהוא ימצא דרכים משלו להתמודד עם הפחדים.
 

מציאת פתרונות: ניתן לשאול את הילד מה לדעתו יכול לעזור לו ולעודד אותו למצוא פתרונות בעצמו. נסו להיכנס לנעליו ולחשוב מה היה עוזר לכם להתגבר על הפחד שאותו מתאר הילד. אם הוא מפחד מהחושך השאירו לו אור, אם הוא מפחד מזרים הישארו איתו עד כמה שניתן, אם הוא מפחד ממפלצות נסו לחשוב ביחד איתו מה לעשות כשהמפלצת תגיע וחפשו ספרים מצחיקים בנושא.
 

חשיפה הדרגתית בהסכמה: כאשר מתמודדים עם פחד מטרתנו היא לעזור לילד לא להימנע מדברים על ידי חשיפה הדרגתית לגורם ממנו הוא פוחד. יחד עם זאת, יש לעשות זאת בתיאום עם הילד ובהסכמתו ויש להכין אותו מראש ולא ללחוץ עליו. אם הילד מסרב בכל תוקף יש להניח לו ולנסות שוב לאחר תקופה מסוימת.
 

הימנעות מביקורת: הידיעה שההורים מבינים ומכבדים את רגשותיו, לא לוחצים עליו אלא מנסים לעזור וללוות אותו בתהליך ההתמודדות תיצור ביטחון אצל הילד. אל תזלזלו או תלגלגו על ילד שמבטא פחד, גם אם זה נראה לכם לא הגיוני. משפטים כמו: "זה בכלל לא מפחיד", "מה אתה תינוק?", "תראה איך אח שלך הקטן בכלל לא מפחד" וכדומה אינם תורמים לביטוחנו של הילד ולשיפור המצב, אלא רק מגבירים את תחושת התסכול ואת הדימוי העצמי השלילי של הילד.|

 * חרדה משפחתית: ילדים להורים עם הפרעות חרדה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעת חרדה. במצבים אלו הקושי בהתמודדות רב יותר וההורה צריך לבדוק עם עצמו אם הוא מסוגל לעזור לילדו. אם לא - עליו לפנות לקבלת עזרה והדרכה.


היזהרו מהזדהות יתר: אמפתיה היא חשובה, אבל עד גבול מסוים. אמירה לילד שהדבר שממנו הוא פוחד באמת מאוד מפחיד ושהוא קטן, מסכן וחלש משדרת מסר של חוסר סמכות הורית וחוסר ביטחון.

 

על המדף - ספרים שיעזרו לילדים לדבר על הפחדים שלהם:


 

פחד מהלא נודע:
 

"סיפור שמתחיל בנשיקה ונגמר בחיבוק" – לומבה–לון הוא עכבר קטן וסקרן שמבקש לגלות מיהם העכברים שגרים מאחורי ההר, אך בדרך הוא פוגש בפחד שגורם לו לחזור הביתה. אמו עוזרת לו להתמודד עם הפחד ומבטיחה שהיא "תשמור עליו מרחוק", כך שהוא מעיז ויוצא לדרך שנית. רק בניסיון השלישי הוא מצליח לנצח את הפחד ולהגיע עד סוף ההר, כדי לפגוש משפחה אחרת של עכברים שגרה שם.

כתיבה: שלומית כהן-אסיף, איורים: יוסי אבולעפיה, הוצאת עם עובד
 

דאגה להורים:
 

"אל תדאגי רותי" - כשאבא של רותי מאחר להביא לה את הכריך של ארוחת העשר לגן, ילדי הגן מעלים בפניה הסברים אפשריים לאי הגעתושל אבא (אולי פגש אריה? מכשפה? שודדים?) ורותי מסבירה לעצמה ולילדים מהצפוי אבא לעשות בכל אחד מהמקרים. כשאבא מגיע, הילדים מגלים שכל המאורעות המפחידים שדמיינו אכן אירעו לאבא שלה, ושבכולם הוא טיפל בדיוק בדרך אותה שרותי צפתה. ספר מרגש ומלא דמיון והמצאות, שממחיש איזה כוח יש לדמיוןבהתמודדות עם פחדים.

כתיבה: דויד גרוסמן, איורים: הילה חבקין, הוצאת עם עובד
 

פחד ממפלצות:
 

"חנות של מפלצות" - בחנות המתוארת בספר אפשר להזמין "מפלצת כבקשתך", שתניס את הדברים המפחידים. אשר לקנות שם מפלצות נגד חושך ונגד שדים, מפלצות נגד רופא שיניים, וגם מפלצות שיפחידו דברים מפחידים. בבסיס הספר נעוצה ההבנה כי אם אנחנו מזמינים את המפלצת ומתיידדים איתה – אנחנו פחות מפחדים ממנה. הספר בעצם מאגד את כל הפחדים של הילדים ומשתמש ב"מפלצת" כדי להביס אותם.

כתיבה: אורית אבני בר-און, איורים: קוסטה ברנשטיין, דרבי הוצאה לאור
 

"פחדרון בארון"- גיבור הספר פוחד כבר הרבה זמן מהמפלצת המפחידה בארון שלו – פחדרון. באחד הלילות הוא אוזר אומץ להתעמת עם המפלצת ומגלה שהיא בעצם פחדנית לא קטנה, כך שבמקום להיבהל ממנה הוא זה שצריך להרגיע אותה. החברות החדשה עם המפלצת מנטרלת את הפחד ממנה.

כתיבה ואיורים: מרסר מאייר, כתר

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן