מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

על תינוקות, משחק וקשר חברתי

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 25/11/2018
על תינוקות, משחק וקשר חברתי

המשחק עבור הילד הוא יותר מסתם הנאה, באמצעותו הוא מגלה דברים חדשים, חוקר מתרגל ומטמיע דברים חדשים שלמד. על שלבי ההתפתחות השונים שעובר הילד בתחום המשחק והקשר החברתי - מגיל לידה ועד לגיל 5 שנים

המשחק עבור הילד הוא יותר מסתם הנאה. המשחק הוא גילוי דברים חדשים, חקירת דברים שנתגלו, תרגול והטמעה של מה שנלמד. המשחק הוא כל דבר המגרה אותו להשתמש בגופו ובחושיו, ולפתח את מחשבתו והאינטליגנציה שלו. השתתפות ההורה במשחק ומתן חיזוקים, מפתחים בילד בטחון עצמי ואמון בסביבה. חשוב לענות ולעודד בחיבה על מילוי נכון של פקודה או בקשה.
    
כבר כתינוק יפיק ילדכם ערך מכל דבר נעים שתעשו עמו, החל בהחלפת חיתול, וכלה באכילה. לכן כאשר אתם משחקים ומטפלים בתינוק, אתם עושים פעילות החשובה להתפתחות השכלית של התינוק מעבר להנאה הרגעית או פתרון הצורך הפיזי המידי של התינוק.
    
מאחר וזמנכם מוגבל (למרות שהעולל ירצה בוודאי שתשחקו עמו כל זמן היותו ער) רצוי שהזמן יהיה מנוצל. התאימו את סוגי המשחקים למצב רוחו של התינוק. גם הוא שרוי במצבי רוח שונים. התאימו את העיתוי לזה של התינוק/פעוט, ואת המשחקים למזגו. לכל ילד קיימת העוצמה הנכונה של גירוי. ספקו חידושים במידה הנאותה.
    
ההבדלים בין ילד לילדה - ילדים הם בני אדם, אשר במקרה נולדו ממין זכר או נקבה. אל תבחינו בין צעצועים "לילדים" או "לילדות" או בין משחקי "בנים" ל"בנות". העדפותיו המיניות של ילדיכם לכשיתבגר, לא תשתבשנה משום שבילדותו הוא משחק תפקיד של בן המין השני.
    
להלן מובאים השלבים השונים בהתפתחות הילד בתחום המשחק והקשר החברתי, ועצות להשתתפות ההורים בהעשרתו והרחבת אופקיו.   
    
 

מלידה עד חודשיים
    
התינוק רואה, שומע ומגיב לקול ולמישוש מהרגע הראשון, אך יש לו קושי עם מיקוד הראיה (עם היוולדם תינוקות רואים ברור למרחק 20-25 ס"מ בלבד). כאשר התינוק גדל אפשר לתלות בטווח ראייתו צורות פני אדם (שכן התינוק נרגע כשרואה פני אדם), "מובייל" תמונות המושכים את תשומת לבו, וכן לתלות בטווח מגע התינוק צעצוע שמגיב למגע. מחקרים הראו שתינוק ממקד את ראייתו לצבעים עם ניגודים חזקים ולדמות פנים ולכן קיימים המשחקים בשחור לבן, ותמונות פני אדם שעליהם ממקד התינוק את ראייתו, ומתחיל לעקוב. כמו כן מראה שבה הוא רואה את דמותו, גורמת לתינוק להתרגש, ועשויה לגרום לו לחייך.
    
    
חודש שלישי
    
כאשר הוא שוכב על הגב התינוק ינסה להושיט ידיו ואף לתפוס צעצועים וחפצים בסביבתו המיידית. שכיבה על הגב מעודדת תקשורת עם הסביבה וקואורדינציה. שימו בטווח הישג ידו חפצים וצעצועים צבעוניים, ומשמיעי קול. צעצועי התינוק צריכים להיות דקים (בעלי אפשרות תפיסה) עם סיומת עגולה לבטיחות המשמיעים צלילים כאשר מניפים בהם. הם עוזרים לו לכונן את הקשר והקואורדינציה בין ראייתו לבין ידיו, ואת היחס בין מה שידיים אלה עושות (מניפות) לבין מה שקורה (הרעש).
    
כדאי להשכיב את התינוק במקומות שונים בבית, לצורך הכרתו את הסביבה.     


התינוק מתחיל להכניס ידיים לפה כדרך משחק ולשם הכרת גופו. בתקופה זו הוא גם מתחיל ליצר הרבה רוק. יש הורים הנוטים לחשוב שזה קשור לבקיעת שיניים או לכך שהתינוק מכניס את ידו לפיו, אך למעשה זו התקופה שבלוטות הרוק מפרישות יותר, הילד לא יודע כל-כך לבלוע ולכן הרוק המרובה.
    
    
גיל 4-5 חודשים
    

התינוק משחק בגופו, מחפש חפצים בסביבתו הקרובה, תופס חפצים וכך לומד את תכונות החומר - חלק, מחוספס, חם וקר, עגול וישר. תנו לתינוק חפצים בצבעים שונים, עשויים חומרים שונים, ומשמיעים קולות שונים, אותם הוא יכול להחזיק בידיו (כדור מחוספס, בובות חיות מפרווה, משי וכו').


אין למנוע מהתינוק הכנסת חפצים לפיו, אך יש לדאוג לבטיחותם המרבית (צורה, גודל).


אפשרו לתינוק משחק עצמי - לשחק לבדו עם צעצועיו למשך זמן מסוים. אתם תראו העדפה של צעצוע אחד על פני אחרים. אין צורך להרבות במספר הצעצועים.
    
    
גיל 5-6 חודשים
    

אוהב חברה ומעדיף חברת ילדים גדולים ממנו (אחים ואחיות). יוצר מגע חברתי על ידי הנפת זרועותיו. אינו אוהב להישאר לבד בחדר. קראו בשמו, דברו אליו מהחדר השני, אפשרו לו להסתכל בטלוויזיה לזמן קצר. בגיל זה מתחיל הילד להיות חשדן, ופוחד מזרים - כבר לא מוכן שכל אדם זר ירימו לידיים.


התינוק מחזיק חפצים ביד, מתחיל להעביר אותם מיד ליד, עושה זאת טוב יותר בשכיבה על הגב. מחזיק חפץ, משחרר אותו כדי לקחת אחר, מתאים את אחיזתו לגודל החפץ.



    
    
גיל 7-9 חודשים
    
התינוק נוטה להיצמד להוריו ולא מאפשר להם להתרחק ממנו. אפשרו לו לבחון את יכולתו להיפרד ביוזמתו. תנו לו לזחול לחדר אחר ולחזור ולבדוק  אם אתם עדיין שם. התייחסו בהבנה להסתייגותו מזרים.
    
בתקופה זו התינוק מגלה עניין במשחק. מביט במראה, מתרגש מבבואתו, מלטף ומנשק את המראה. מראה צעצועים וחפצים שבידיו לסובבים אותו, משחרר צעצועים מכף ידו, ומחפש צעצוע שנעלם. כאשר מראה צעצוע, ההורים צריכים להתייחס ולעודד הפעלה.


הסתרת חפצים וגילויים מגרה את סקרנות התינוק ומפתחת את הזיכרון. זהו שלב חשוב בהתפתחותו. התינוק לומד שאף שאינו רואה את החפץ או האדם בעיניים, הם קיימים. כדאי לשחק עם התינוק משחקים מתאימים: להחביא חפצים על ידי הסתרתם מתחת לבד וחשיפתם וכמובן לתת לתינוק לחשוף אותם, או משחק ה"קוקו" - להתחבא מאחורי רהיט ולקרא לתינוק, או להחביא חפצים ולחפש ביחד עמו.


יש לתינוק כבר שליטה טובה בידיו, כך שיכול להרים דברים רק באגודל ובאצבע - תפיסת צבט - תופס חפצים קטנים מאד עד כדי הרמת פרור השטיח. צריך לתת לתינוק צעצועים )לא חלקים קטנים( עם חורים שיוכל להכניס בהם אצבע.


בשלב זה אפשר ללמדו מחיאת-כפיים ולנופף ביד לשלום. מוסיקה - אפשר לרקוד עם התינוק לקצב המוסיקה. כאשר הוא חבוק בידיים.
    
    
גיל 9-12 חודשים
    
התינוק סקרן, נוגע בכל דבר ומנסה לבדוק. מוציא ומכניס חפצים מתוך כלי קיבול. התינוק משחק עם הזולת, מושיט צעצועים לאדם אחר, אך לא משחק אתו. התינוק מתבונן בתמונות בריכוז, הופך ומעלעל עמוד בספר. מתאים חפצים ומשייך אותם אחד לשני - מצליח להכניס חפצים לקופסא ולשפכם, להכניס חפץ קטן לתוך גדול )חבית, כוסות(, ולהשחיל טבעות/קוביות על עמוד. מנסה להפיק צלילים מכל חפץ.


אפשרו לו לרכב על גבו של מבוגר - "שק קמח". עודדו שיווי משקל על ידי משחק "אווירון", וגלגול על כר או כדור - משחק "נחום תקום". ניתן ללמדו "חוכמות" כמו "מחא כפיים", "סבתא בישלה דייסה", "ידיים על הראש". תנו לתינוק להאזין לתקתוק שעון, רשרוש נייר וכו'. הראו לו ספרים עם תמונות פשוטות (1-2 בעמוד) והסבירו לו מה יש בתמונה.


נצלו את הזמן שאתם אתו בזמן טיול בחוץ, והראו לו עץ, קטפו עלה ותנו לו למשש, הרימו אבן קטנה ותנו לו למשש. הריחו פרח. הראו לו כיצד מריחים, הסבירו לו מה אתם עושים. הסתכלו מסביבכם והסבירו לו - מכונית, גלגל וכו'. שחקו אתו מסירות בכדור. למדו אותו לשחרר את הכדור ולמסור לכם.
    
    
גיל שנה עד שנה וחצי
    
תקופה חדשה, התינוק הופך לפעוט הדומה בהתנהגותו למבוגר, מתחיל ללכת, ולבטא מילים בודדות. הוא סקרן וחוקר את סביבתו תוך התנסות עצמית.


פעילויותיו דורשות תנאי בטיחות מקסימליים בכל התחומים.


חקירת ה"אובייקט" על ידי השלכת חפץ, או לחוש אותו בפיו כדי להיטיב להבינו, נותנת אפשרות לפעוט  ללמוד בדרך זו את תכונות החפץ. הפעוט נהנה מהליכה וגרירת צעצועים - עניין של קואורדינציה. מסוגל לשרבט קווים ונקודות בעזרת צבעים.


הציעו לו צעצועים מתפרקים (בובות, טבעות וכו') אך ללא חלקים קטנים. עודדו את הפעוט לפעילות של תאום יד ועין כגון השחלת טבעות על מוט, צורות גיאומטריות גדולות, בניית מגדל מ 2-3 קוביות, משחקי כדור, ושימוש בצבעים. אפשרו לו לשחק גם בכלי בית. תנו לו משחקי גרירה כגון משאית, עגלה, צעצוע עם גלגלת ו/או חוט. 

כאשר הפעוט מרוכז במשחק, אל תפריעו לו. הוא מרבה לשחק עם עצמו, ועשוי לשחק ליד אחרים. עודדו את ילדיכם לעצמאות (בהשגחה כמובן) - לאכול לבד בכף גם אם הוא מתלכלך ומפיל חלק לרצפה. ספקו לו כלי אוכל מתאימים לא שבירים, קערות עם דפנות כדי להקל על מילוי הכף, ספל עם ידית.
    
    
גיל שנה וחצי עד שנתיים
    
תקופות המשחק ארוכות יותר. הפעוט משחק על יד אחרים ולא איתם, מחקה אחרים - עוזר בעבודות בית פשוטות. שומר על רכושו בקנאות. התייחסו בהבנה לסרבנותו להתחלק ברכושו עם הזולת, אל תכפו עליו לתת. מתעניין בצעצועים של יצירה ובניה, גדולים וקטנים, קלים וכבדים. יכולת המוטוריקה העדינה טובה יותר וכן הקואורדינציה שלו.


הפעוט זקוק לשטח ומרחב, ציוד וזמן למשחק. תנו לו לשחק בפזלים של חלק אחד, השחלת חרוזים, משחקי דופלו להרכבה, בנית מגדלים מקוביות.


פעילויות אלו מעודדות קשר עין יד. אפשרו לילד לשחק בחומרים שונים: חימר, בצק, חול, אבנים, מים וסבון, צעצועי עץ, מכוניות, חיות, קוביות בגדלים שונים וצורות שונות, צבעים, עפרונות ונייר. מחקה ציור קווים מעוגלים.
    
    
שנתיים עד שלוש שנים

    
הילד משחק עם חברים. מיומנות ידיו ויכולתו לבצע דברים גדלה. הילד עדיין זקוק לשטח משחק הולם, לשותפים למשחק ולציוד מגוון. מסוגל להרכיב פזלים פשוטים 4-5 חלקים עם עזרה של ההורים. מזהה צורות: עגול ומשולש. יכול כבר להשתתף בקבוצה קטנה לביצוע הצגה, ריקוד, דילוג. 

ספקו לו בגדים שונים ותחפושות, כלי מטבח, קופסאות גדולות ריקות, וחפצים אחרים, למשחקי דמיון - "כאילו", "בית לבובות" וכו'. הביאו לו כלים לציור, החמיאו לו על ציוריו - "יופי", "נהדר", ואף תלו את ציוריו בחדרו. קראו לו סיפורים קצרים בעלי תוכן מוכר, וענו בסבלנות על שאלותיו החוזרות על עצמן.
    
    
גיל שלוש עד חמש שנים
    
בגיל זה יש לילד דמיון, ועצמאות, יכולת הריכוז שלו עולה, וכן יכולתו לביטוי עצמי.


הילד משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. מעדיף 2-3 ילדים למשחק, לפעמים חבר אחד מסוים. משתף פעולה עם אחרים, מחכה לתורו, מתחלק בצעצועים. משחק במשחקי "דמיון", "חיקוי", ו"כאילו" (אבא, אימא, גננת וכו'). הילד משחק לבד או עם חברים במלחמות מדומות. ההרג במשחקו של הילד אינו משמעותי יותר מכל פעילות אחרת. קבלו את המשחקים כמו שהם, אם לא תקנו לילד רובים וחרבות, ימצא להם תחליף במקלות וכו'. הילד מפתח ומרכיב משחקים מורכבים מצעצועים. גוזר במספריים ומצייר. עד גיל 5, מסוגל כבר לצייר דמות אדם.


תנו לו צעצועים מתפרקים, וחומרים שונים ופשוטים להרכבה ובניה. בקרו עם הילד בהצגות ילדים ובתיאטרון בובות. עודדו צפייה בתכניות טלוויזיה, הקשבה למוסיקה וקלטות.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן