טיפ להורדת חום  מגיל שנה -  ניתן להרטיב את הגרביים (גם כשהוא ישן) באזור כפות הרגליים או הקרסול, אם יש לכם שמן אתרי, לבנדר לדוגמה, ניתן לטפטף טיפה במרכז כף הרגל.

מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות

שלבי התפתחות השפה אצל תינוקות

מאת: אילה גרבר | פורסם: 15/10/2011
שלבי התפתחות השפה אצל תינוקות

השפה והדיבור מהווים מרכיב חשוב בהתפתחותו הכללית של הילד. את תחילת התפתחות הדיבור והשפה אצל תינוקות ניתן לראות כבר מראשית החודש השני במלמול וצלילים שונים שהתינוק מפיק. תהליך התפתחות השפה נעשה ע"י חיקוי אצל התינוק הנהנה מחיזוקים שמקבל מסביבתו. לכן חשוב להרבות ולדבר אל התינוק. חשוב לדבר אליו בשפה נכונה ולא בשפה תינוקית, כי הוא מחקה את מה שהוא שומע. 


בתחילת דרכו, הוגה התינוק/פעוט חלקי מילים, או מילים משובשות. אין צורך לתקן אותו כדי לא לגרום לו אי נוחות וחוסר בטחון. הקפידו אתם תמיד לדבר אליו בשפה נכונה, והוא ילמד מכם.


בהמשך התפתחות הילד, ההורים יכולים לקחת חלק פעיל יותר בהרחבת והעשרת אוצר המילים של הילד, ע"י הקראת סיפורים, ומשחקים עם הילד.   


ללקויי שמיעה אצל התינוק יש השלכה מכרעת על התפתחות השפה, ולכן מושם דגש רב על בדיקות שמיעה בשלבים שונים של התפתחות התינוק. הבדיקות מתבצעות באופן שגרתי ולפי הצורך בתחנות טיפת חלב ורופא הילדים (ראה נושא שמיעה).
    
לקוי ההתפתחות הנפוץ ביותר אצל ילדים הינו בתחום השפה והתקשורת. בישראל המצב חמור יותר ביחס לארצות אחרות בגילאי שלש שנים (על פי ארגון ה JOINT) הדבר נובע מחוסר התייחסות הולם לאיחור בהתפתחות השפה.


ילד המגלה קשיים בהתפתחות השפה, יש לבדקו בתחנת טיפת חלב או ע"י רופא ילדים. ראשית תיבדק ותישלל בעיית שמיעה ע"י הפניה למכון שמיעה. אם קיימת גם בעיית שפה הילד יופנה לטיפול אצל קלינאי/ת תקשורת. קלינאי/ת התקשורת יבדוק אם מדובר בבעיה "שפתית" בלבד, או שהקושי נובע מבעיות עמוקות יותר כגון: פיגור התפתחותי כללי, פיגור סביבתי, או הפרעות נפשיות. במקרים כגון אלו יופנה הילד להמשך טיפול משולב ע"י מומחים במכון להתפתחות הילד של קופות החולים.
    
יתכן איחור בהתפתחות הדיבור בצד הבנת שפה יחסית טובה.
    
    
שלבי ההתפתחות
    
    
מלידה עד חודשיים - התינוק שומע ומגיב לקול. התינוק מחייך כתגובה לגירוי סביבתי כמו דיבור ומוזיקה נעימה. הוא יתחיל לגרגר ולהשמיע קולות ראשונים. חשוב להגיב לקולות אלה באהדה ושמחה על מנת לעודדו להמשיך בכך.    
 

חודש שלישי - התינוק מבחין בין קולות דיבור שונים ואף מפנה את ראשו למקור הקול. מתחיל להגות הברות כמו ק, ח, ר.
    
גיל ארבע עד חמישה חודשים - התינוק הוגה הברות כמו תא, דה, בא, פף, ברר, בו.
    
גיל 5-6 חודשים - התינוק נהנה לשמוע את קולו, מקשקש בחופשיות, ומשמיע שרשרת הברות. מבטא הברות כמו "טאטא", "גאגא". משתמש בקולו במגוון עוצמות, צועק, לוחש. התינוק מבין את משמעות המילה "לא", "בא".
    
גיל 7-9 חודשים - יכול לבטא את כל טווח העיצורים והתנועות הקיימות בשפה. מסוגל לבטא "אבא" "אימא" ללא התייחסות להוריו.
    
גיל 9-12 חודשים - התינוק מזהה צלילים שונים ומקשר בין הצליל לחפץ. עודדו אותו לחזור אחריכם על הברות ומילים. עודדו את ניסיונותיו לבחון את קולו בעוצמות שונות. תנו לו ספרים עם תמונות פשוטות (1-2 בעמוד) והסבירו לו מה יש בתמונה, כגון חתול. הראו לו את התמונה ושאלו אותו איפה החפץ שרואים בתמונה (כגון איפה חתול?). חכו מספר שניות כדי שלא יתרגל שאתם עונים במקומו, וענו על השאלה תוך כדי הצבעה על התמונה (הנה חתול!). לאחר פעמים אחדות כאלה, יתחיל התינוק לענות לכם ע"י הצבעה. למדו אותו חלקי גוף.
    
גיל שנה עד שנה וחצי - מבטא עצמו במילים כמו בובה, עוד, די. מתחיל לחבר שתי מילים ביחד, כמו "אבא בא", "את זה" וכו'. מקצר מילים להברה אחת כגון יאמר "יה" כקיצור לאמבטיה. השתמשו במילים פשוטות ונכונות. עודדו את הילד להשלמת מילים ח-תול וכו'. נהנה כאשר קוראים לו סיפור, ומראים לו תמונות בספר המוכר לו, מתעניין  בהופעות קלות בטלוויזיה, ומוסיקה.
    
גיל שנה וחצי עד שנתיים - מתמיד לשאול לזיהוי חפצים "מה זה". מתחיל לבטא ביטויים קצרים בני שני מילים בעלי משמעות כמו "זה אוטו", "זה בובה", "שלום אבא", "שלום אמא".


מגלה סקרנות ועניין בדברים חדשים. בדרך כלל מבין את רוב הדברים הנאמרים לו. לחלק מהילדים יש כבר אוצר מילים רב. ספרו לפעוט סיפורים קצרים פשוטים, המכילים מושגים כמו הרבה, מעט, למעלה, למטה - דבר והיפוכו. הראו לו תמונות וצילומים, עודדו אותו לקרוא בשמות הדמויות המוכרות, תוך ציון חלקי גוף, לבוש, ופרטים נוספים. ענו בסבלנות ובהבנה על שאלותיו החוזרות על עצמן.
    
גיל שנתיים עד שלוש - הילד מדבר משפטים של שלש מילים. מכיר מושגים "אחד", "שניים", מגלה הבנה למילות יחס, "קטן" "מעל" וכו'. יש עדיין שבושים בהגייה - אומר חלקי מילים, כגון ביטוי "תדו" במקום "כדור", או "דד" במקום "דג", וכן שימוש משובש באותיות השורקות.


הילד יכול לחשוב, לדמיין, וליצור. הילד יודע להסביר תמונה, משתמש בלשון רבים, ומסוגל לבטא את רצונו ואת שמו המלא.
    
גיל שלוש עד חמש שנים - הילד מדבר באופן שוטף וברור. אצל חלק מהילדים קיימת תופעה שכיחה הדומה לגמגום - כאשר הילד מנסה לספר חוויות מרגשות במהירות. הוא חוזר על אותה מילה פעמים רבות לפני שעובר למילה הבאה, או שחוזר על ההברה הראשונה במילה מספר פעמים. זו תופעה נורמלית בגיל זה הנובעת מכך שקצב המחשבה של הילד גבוה מקצב הדיבור בשלב זה של התפתחותו.


התופעה יכולה להמשך מספר שבועות, להעלם ולחזור שוב לסירוגין עד גיל חמש שנים. אל תעירו לילד, ואל תנסו לתקן אותו או להשלים את המשפט במקומו כי זה עלול לגרום לו לחוסר בטחון. התעלמו מהתופעה והיא תחלוף אליה.


בקרו עמו בהצגות ילדים ובתיאטרון בובות. עודדו צפייה בתכניות טלוויזיה, הקשבה למוסיקה וקלטות. למדו אותו את כתובתו.
    
    
שלבי הגיית עיצורים ואותיות
    
הטבלה הבאה מציגה את העיצורים והאותיות שהילד אמור לדעת להגות עד גיל נתון. לפני אותו גיל זה טבעי שהילד מחליף את האות\עיצור באות\עיצור אחר. במידה ואינו יודע להגות עיצורים אלו עד הגיל המצוין בטבלה, יש לבדוק את קשיי ההגייה של הילד אצל קלינאי תקשורת. 

 

שפה


יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן

 

נגמרו לכם החיתולים? בואו לבקר בחנות שלנו! לחצו כאן