מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > מידע כללי לטיפול בתינוק

כיצד תעברו בשלום את הימים הראשונים בבית?

מאת: אלה גרשטיין - אחות ויועצת שינה | פורסם: 12/3/2015
כיצד תעברו בשלום את הימים הראשונים בבית?

כיצד להכין את הבית בטרם תגיעי הביתה עם התינוק? מה הדברים שחשוב להקפיד עליהם בשבועות הראשונים? כיצד תוכלי להקל על עצמך? ועוד

לידה ראשונה היא אירוע מיוחד, מרגש ומשמח. אך יחד עם תחושת האושר, אצל הורים טריים, עולות גם לא מעט דאגות. קחו לדוגמה שאלות כמו "איך לארגן את הבית לקראת החזרה עם התינוק?" או "איפה למקם את המיטה שלו?" וכמובן איך אפשר בלי "איך לטפל בו? איך לקלח אותו? איך ומתי להאכיל אותו?". כן, השאלות הן רבות והתשובות לא תמיד ברורות.


נשים רבות נשארות לבד עם הרך הנולד ממש מיד לאחר הלידה, זאת כאשר בני הזוג חוזרים לעבודה. במצב זה, נשים רבות חשות לחץ, בלבול וחוסר ביטחון, בעיקר בשל האחריות הגדולה המוטלת על כתפיהן - לדאוג לחייו, התפתחותו ובריאותו של התינוק. 

 
כאחות מוסמכת, החלטתי לרכז עבורכן מספר טיפים וכלים מעשיים, שיעזרו לכן לעבור את התקופה הראשונה ברוגע ובנחת, ויעזרו לכן להיכנס לשגרה החדשה יחד עם התינוק, בצורה קלה ונעימה.

למידע אודות היגיינת וניקוי התינוק - לחצו כאן

לתופעות שכיחות בשבועות הראשונים לאחר הלידה - לחצו כאן

ח
 
1. מומלץ לסדר את הבית מראש לקראת הגעת האם והתינוק מבית החולים. רצוי לקנות את כל הציוד לתינוק לפני הלידה ולעשות רשימה מפורטת של דברים משלימים שיש לקנות אחריה וצריך לבצע.
 
2. כדאי להתארגן מראש ולא לשקוע בים של מטלות וסידורים בימים הראשונים. שווה להכין לקראת הלידה רשימה של טלפונים חשובים ולנהל רשימות מסודרות של קניות, מוזמנים לברית, מטלות חשובות ועוד - כך תהיי בטוחה שלא פספסת שום דבר חשוב.
 
3. ארגון החדר לרך הנולד: רצוי למקם את מיטת התינוק ליד הקיר הפנימי, בעיקר בחורף. מומלץ לארגן את פינת ההחתלה בצורה כזאת שלא תצטרכי להתכופף הרבה - כך תוכלי למנוע מעצמך כאבי גב. רצוי שהחיתולים, המשחה לטוסיק, חיתולי הטטרא ובגדי התינוק יהיו בהישג ידך, גם בפינת ההחתלה וגם בנקודות נוספות בבית בהן את שוהה במהלך היום זמן רב. 
 
4. בכדי למנוע כאבי גב חשוב להקפיד על תנוחת ישיבה נוחה בזמן ההנקה או בשעת האכלה מבקבוק. מומלץ להשתמש בכריות לתמיכה, זאת על מנת לא לאמץ את שרירי הגב. תנצלי את שעת ההנקה/האכלה למנוחה לגופך. אפשר להדליק מוזיקה נעימה בזמן ההאכלה - זה יעזור לך לשמור על מצב רוח טוב ויתרום לתחושת השלווה.
 
5. רצוי לדאוג שיהיה בבית אוכל מוכן לימים הראשונים. קרוב לוודאי שלא יהיה לכם זמן לבשל, לכן כדאי לבקש מבני משפחה (הורים, אחים, סבתא וכו) למ לא לכם את המקרר והמקפיא למשך השבועיים הראשונים.במידה ואין איש שיכול לעזור לכם בכך, ניתן לבשל כמות גדולה ולהקפיא (שניצלים, קציצות וכו). בכדי לחסוך התעסקות עם שטיפת כלים, ניתן להשתמש בכלים חד-פעמיים אותם תוכלו לזרוק לפח לאחר השימוש.
 
6. במידה והטלפון שלך לא מפסיק לצלצל, את יכולה להפעיל מזכירה טלפונית או להשאיר הודעה מוקלטת. טיפול בתינוק דורש הרבה זמן ותשומת לב ולא תמיד תהיי פנויה לענות לכל שיחת טלפון. אל תהססי גם לנתק את הטלפון בשעה שאת נחה.
 
7. במידה ואת עייפה במיוחד לאחר הלידה, אל תהססי לבקש מהמבקרים לדחות את הביקורים בשבוע-שבועיים.
 
8. מיד עם הגעתך הביתה, מומלץ ליצור קשר עם אחות טיפת חלב ולקבוע ביקור ראשון בתחנה הקרובה לביתך תוך שבוע מיום הלידה. 
 
9. מותר לך לקבל קצת עזרה ולא לעשות הכול לבד. אף אחת מאיתנו היא לא "סופרוומן". מכיוון שאת צריכה להקדיש את רוב הזמן והמאמץ לתינוק ולעצמך, על מנת להתאושש כראוי מהלידה, סביר להניח שתזדקקי לעזרה. אם יש מישהו שיכול לסייע לך עם הניקיון, הבישולים, או לשמור על על התינוק למשך לחצי שעה-שעה, בכדי שתוכלי לאכול או לנוח - קבלי כל עזרה בברכה. עזרה היא המתנה הטובה ביותר שאפשר לקבל בתקופה שלאחר הלידה.
 
10. כאשר התינוק ישן - את ישנה. תאפשרי לעצמך לנוח לפחות פעם אחת ביום, רצוי יותר. המנוחה שלך חשובה יותר מניקיון, כביסות ובישולים. אפילו מנוחה קצרה של חצי שעה תעזור לך לצבור כוחות כדי להמשיך בשגרת היום. עייפות מצטברת, בשל לילות וימים רבים ללא שינה רצופה -  עלולה לגרום לירידה במצב הרוח. אפשר וכדאי מאוד למנוע את מצב זה.
 
11. קשה להישאר 24 שעות ביממה כשאת מוקפת בארבע קירות ולצידך תינוק לא רגוע. מומלץ לקחת "פסק זמן" ומדי פעם לצאת החוצה להתאוורר, לפעמים גם בלי התינוק, בליווי בן/בת הזוג או עם חברה טובה.
 
12. לאמהות מניקות - רצוי לתכנן יציאה מהבית מיד לאחר שהתינוק מסיים את תהליך ההנקה - כך תצליחי לבלות לפחות שעתיים בנחת.
 
13. מומלץ להשתמש במנשא מערסל בבית ובחוץ. מנשא הוא כלי התפתחותי מדהים שמאפשר לתינוק מצב של רוגע. בנוסף לכך, הוא מונע כאבי בטן וגזים וגם מקנה תחושת בטחון לתינוק. למנשא גם יתרונות רבים עבור אמא טריה - פחות כאבי גב וידיים פנויות לעבודות בית קלות.
 
14. אל תשמרי על שקט מוחלט כשהתינוק ישן, גם אם קשה מאוד להרדים אותו. אם הקטנטן יתרגל לישון בבית דומם, הוא ייבהל בעתיד מכל רעש קטן, נביחה, קול אדם או מכל צלצול של טלפון.
 
15. אם קשה לך, אם מצבי הרוח שלך משתנים וההורמונים משתוללים עדיין, אם את מרגישה שחייך השתנו ורגשות מציפים אותך, אם בא לך לבכות - דעי שזה מצב תקין ונורמלי אותו חוות נשים רבות לאחר הלידה. תזכרי שאת לא לבד. אל תחזיקי הכול בבטן. חשוב שיהיה לך מישהו לדבר, לבכות ולשתף אותו. אם אין לך אדם שנעים לך לדבר לחלוק איתו את התחושות אל תהססי לקבוע לעצמך פגישה עם אשת מקצוע (אחות, דולה - מלווה אחרי הלידה, פסיכולוג רט כל איש מקצוע אחר). לרוב, לאחר שיחה אחת כבר מרגישים הקלה גדולה. פתאום הכול נראה הרבה יותר קל ופשוט.
|

לסיכום, 
 
אמא יקרה, את תקבלי המון עצות מאמא, סבתא, שכנות חברות וכל אחת תגיד לך שהיא יודעת הכי טוב מכולם. המון מידע שזורם מכל כיוון יוצר בלבול ולעתים גם מלחיץ מאוד. אני ממליצה שתמיד תקשיבי לאינטואיציות שלך - את האמא, את מרגישה ויודעת הכי טוב מכולם מדוע תינוקך אינו רגוע ואיך לעזור לו. ברוב המקרים החושים שלך יעזרו לך.
 
אני מקווה שהעצות שלי יעזרו לך, אמא יקרה, להתחיל את המסע המופלא של הורות בשמחה ובנחת ולטפל בתינוקך ברוגע עם הרבבה ביטחון.

 
מחברת הכתבה היא אלה גרשטיין - אחות מוסמכת, מומחית במתן כלים להקלה על האם ועל התינוק, שיפור התפתחות התינוק  בדרך טבעית וחווייתית. למעבר לאתר של אלה ולטיפים נוספים - לחצו כאן

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן