מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

פעוטות > שינה פעוטות

איך מתמודדים עם קשיי שינה אצל ילדים גדולים?

מאת: מירי נויזץ | פורסם: 20/6/2017
איך מתמודדים עם קשיי שינה אצל ילדים גדולים?

מה לעשות כאשר הילד מגיע למיטה שלכם באמצע הלילה? מה הן הסיבות לכך שפעוטות רבים מתקשים להירדם? ומידע חשוב נוסף בנושא

מאת: מירי נויזץ, יועצת שינה לתינוקות ופעוטות

 
כל אמא יודעת, כי לכל יום יש את השלב הזה שבין הכניסה למיטה לבין השינה המיוחלת. שלב ההתשה. שלב המלחמה. הרשי לעצמך לקרוא לו בשם שמתאים לך ביותר ואספר לך על יום אחד, לא ממש מיוחד שהרי בסופו של דבר כל יום הוא אותו הדבר, וכל ערב דומה למשנהו. 
 
ובכן, סיימנו אמבטיה, לבשנו פיז'מה, קראנו סיפור והופ למיטה. את מכסה את הנסיכה הקטנה ונותנת נשיקה. יוצאת מהחדר, נהנית מהשקט כאשר לפתע צעקה רמה מפלחת את האוויר "אמא! אני צמאה!". כן, הנסיכה צמאה ואת הולכת למטבח ומביאה לקטנה כוס מים למיטה.את חוזרת אל הספה בסלון, מתיישבת לך עם העיתון, אך בטרם תספיקי לפתוח אותו תשמעי שוב את הקטנה צועקת "אמא!חיבוק!". כל הורה יודע שחיבוקים זה דבר שקשה לשסרב לו, אז את שוב קמה וצועדת אל חדרה של הקטנה, מחבקת אותה, חוזרת לסלון וכך שוב ושוב הטקס יכול להיגרר במשך שעה ארוכה, כאשר בכל פעם הקטנה מוצאת סיבה חדשה להפעיל אותך - חיבוק, פיפי, מים, פחדים, פלסטר, שיחות חולין וכו.
 
 
קשיי שינה אצל ילדים
 
כ-30% מהילדים עד גיל חמש, ולעיתים גם אחרי, סובלים מבעיות שינה הבאות לידי ביטוי בסירוב ללכת לישון או בנדידה למיטת ההורים במהלך הלילה. 
 
החל מגיל שנתיים (הנקרא ולא בכדי "גיל שנתיים האיום") מתחיל תהליך אצל הילד הנקרא "תהליך ההיפרדות". לא עוד תינוק שתלוי באמו אלא ילד עצמאי בעל דעה ועמדה משל עצמו. הוא הולך, אוכל לבד, אוצר המילים שלו גדל ואיתם גם בדיקת האינטראקציה עם הסובבים אותו ובעיקר עם הדמויות המרכזיות ביותר בחייו - עם ההורים. זוהי התקופה של בדיקת הגבולות ויעידו על כך הורים רבים שנאלצו לצפות בילדם הבוכה משתטח על רצפת הקניון או הסופר. 
 
גם השינה מציבה בפנינו אתגרים נוספים ואנו מוצאים ילדים רבים מתקשים ללכת לישון ומושכים את זמן ההשכבה לעיתים אף לכדי שעות. אצל ילדי הגן ניתן לראות כי הדמיון מתחיל לעבוד והמחשבות סובבות סביב אירועי היום . הילד יסרב ללכת לישון. הוא ישכב במיטה ולא יירדם, יתעורר באמצע הלילה ויתגנב למיטת ההורים לקבל את עזרתם. 
 
 
 
מדוע ילדים מתקשים לישון?
 
פחדים ופרידה מההורים - הליכה לישון היא גם פרידה מההורים. היכולת להירדם לבד קשורה באופן מהותי ליכולת ההרגעה העצמית וליכולת להיות לבד. הילד צריך לחוש כי הוא בטוח והוא אינו זקוק לנוכחות ההורים על מנת להירדם. דבר היכול להחמיר תופעה זו הוא ילדים שצופים בטלוויזיה לפני השינה או קוראים ספרים שיכולים להטריד את דעתם, הם עלולים להיכנס למצב של סטרס ההופך את השינה לפחות טובה והקושי בהירדמות גובר אף הוא. 
 
הפתרון: נסו להצמיד לילד חפץ מעבר. חפץ מעבר הוא חפץ שמלווה את הילד במעבר שלו מתלות ההורים לעצמאות. הרעיון של חפץ מעבר נועד להשלים את החום והאהבה של ההורים ומוחלף זמנית, בהיעדר ההורה, באמצעות אותו חפץ. החפץ יכול להיות דובי, מוצץ, שמיכה או כל חפץ אחר שהילד קשור אליו ומשתמש בו בתהליך של הרגעה עצמית. 
 
כמו כן שיגרה קבועה עוזרת לילד להבין מה מצופה ממנו, לכן היא דבר המעניק לילד ביטחון. הקפידו על השכבת הילדים בשעה קבועה ובמיטה קבועה. אם הילד הולך לישון מחוץ לבית (לדוגמה במקרה שהילד הולך לישון אצל סבתא) ציידו אותו בשמיכה או בכרית המוכרים לו. 
 
הפרעות בשעון הביולוגי - ישנה הפרעת שינה, הבאה לידי ביטוי בקשיי הירדמות בשל תופעה המכונה "שעון ביולוגי דחוי". המוח מפריש הורמון הקרוי "מלטונין". המלטונין מופרש עם רדת החשכה, ורמתו בדם מגיעה לשיא בסביבות השעה שתיים-שלוש לפנות בוקר. בהמשך, רמת המלטונין יורדת בהדרגה, ובשעות הבוקר היא כמעט נעלמת מזרם הדם. המלטונין מסמן לאברי הגוף הפנימיים מתי יום ומתי לילה. ישנם ילדים הסובלים מתפקוד לא תקין של השעון הביולוגי. אצלם חל איחור בהפרשת המלטונין, וכתוצאה מכך גם איחור בתחילת הלילה. 
 
הפתרון: במקרים כאלה מומלץ לגשת עם הילד לרופא המשפחה שימליץ בחלק מהמקרים על מתן מלטונין. לעיתים ימליץ הרופא על מעבדת שינה שם יבדקו את תפקוד השעון הביולוגי של הילד. 
 
התנהגות ההורים והסביבה -  תפקידם של ההורים לאותת לילד מגיל צעיר כי הלילה נועד לשינה. במקרים רבים הורים לילדים ששנתם בעייתית נגררים לתגובות שונות במהלך הלילה מה שמחמיר את בעיות השינה אף בתחילת הלילה. 
 
הורים מסוימים, בעיקר כאלו שלא בילו מספיק זמן עם ילדיהם במהלך היום, נהנים מהעובדה שילדיהם זקוקים לקרבתם והם מעבירים להם מסרים כפולים בזמן ההליכה לישון. מצד אחד הם חפצים לסיים את היום ולאפשר לעצמם זמן פרטי לבד או עם הבן זוג, ומצד שני מאפשרים לילד את קירבתם הממושכת לפני השינה. 
 
אם במשך תקופה שיתפתם פעולה עם כל גחמותיו של ילדיכם בתחילת הלילה הרי שבאופן טבעי הילד חש כי הליכה לישון כמוה כזמן למשחקים ולתקשורת עם ההורים. ילד שחש כמי שנפרד מהוריו בזמן ההשכבה, יאריך כמה שיותר את השהייה לצד הוריו לפני ההליכה לישון ואין סוף לרעיונות היצירתיים על מנת לעשות זאת. 
 
הפתרון: הקפדה על משמעת שינה גם תחת לחצים שמפעיל הילד. חשוב לשמור על גבולות  ואסרטיביות כלפי  הילד, אך ברוח  טובה, ללא  כעסים מיותרים. 
 
כדאי ליצור שגרת שינה רגועה בשעות הערב: לדאוג שחדרו של הילד יהיה מתאים לשינה, כלומר חשוך ושקט. כמו כן, כדאי להשאיר את הטלוויזיה מחוץ לחדר השינה. 
 
הקפידו על טקס שינה נעים ומהנה - אמבטיה, סיפור, התכרבלות עם ההורה. ילדים ישמחו ללכת לישון אם השינה תתקשר עבורם לחוויה נעימה וחיובית. 
 
ומה עושים כאשר הילד מגיע במהלך הלילה למיטת ההורים?
 
יקיצות לילה ודרישת נוכחות הורית יכולות להופיע בכל גיל אך הן נפוצות יותר החל מגיל 3 ועד גיל 6. 
 
אם ילדכם קם במהלך הלילה ומגיע למיטתכם, החזירו אותו בשקט למיטתו ללא דיבורים וללא יצירת תקשורת. אל תיכנסו למאבק ואל תגררו אותו בכוח. עשו זאת גם עשר פעמים אם יש צורך. 
 
הורים רבים נוטים לאפשר לילדיהם להיכנס למיטתם בשעות הבוקר המוקדמות. זכרו שעבור הילד אין הבדל בין 5 לפנות בוקר לבין אמצע הלילה. אם תאפשרו לו התנהגות זו צפו לכך שהוא יעשה זאת גם במהלך הלילה. לכן היו עקביים ונחושים. החזירו אותו למיטתו. 
 
גם תמריצים יכולים לעזור – לוח שעליו תדביקו מדבקה כל פעם שהוא יישאר במיטתו כל הלילה, ולאחר מספר מסוים של מדבקות הוא מקבל פרס.
 
והחשוב מכל: היו עקביים. בחרו דרך פעולה ודבקו בה עד שהילד יפתח הרגלי שינה נכונים ובריאים. ובקרוב, גם אתם תזכו לערב נעים ולשנת לילה טובה ורצופה. 
 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן