מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

תינוקות > התפתחות התינוק

קשה לתינוק? הוא יתגבר - האומנם?

מאת: אפרת פינקלר | פורסם: 12/7/2015
קשה לתינוק? הוא יתגבר - האומנם?

האם ילדים באמת אמורים ללמוד מקשיים? האם הקושי באמת מחשל אותם? או שאולי בעצם כן יש צורך בהתערבות שלנו בכדי לסייע להם?

לא מזמן יצא לי לדבר על עבודתי עם אחד ממכרי. ספרתי לו מה אני עושה, איך אני עוזרת לילדים עם קשיי התפתחות ולמה אני חושבת שזה חשוב. ואז הוא אמר לי משפט כזה :"מה רע בקשיים? קושי זה דבר טוב! זה טוב ללמד ילד להתמודד עם קשיים!"

 
בגדול זה נכון, ילדים באמת צריכים ללמוד להתמודד עם קשיים. אבל, לפעמים, הם צריכים את העזרה שלנו כדי לעשות זאת.
 
ניסיתי להסביר לו, גם מתוך הידע המקצועי שלי וגם מתוך נסיון החיים הפרטי שלי, שיש קשר מאוד חזק בין קשיים בהתפתחות בגיל הינקות לבין ליקויי למידה בהמשך. (לדוגמא – תינוק שהתקשה בשכיבה על הבטן אח"כ בהתהפכות, בזחילה וכן הלאה מערכת שיווי המשקל שלו לא קבלה מספיק תרגול וסביר שהיא עובדת פחות טוב מאשר אצל תינוקות שעברו את כל שלבי ההתפתחות ללא קושי. לכשיגדל אנו עשויים לראות אצל ילד זה קשיים בשמירה על שיווי המשקל במצבים שונים, גם בכיתה הוא עלול להתקשות במציאת שיווי המשקל בישיבה על הכיסא ותוך כדי כך הוא צריך גם להקשיב למורה, להסתכל על הלוח ולכתוב במחברת. מה הסיכויים של ילד כזה  להצליח להתרכז בכל המשימות האלה?).  וכאן חשוב לי להסביר - למרות שהמושג הוא "ליקויי למידה", צריך להבין שילדים בעלי ליקויי למידה מרגישים זאת בכל תחום בחיים ולא רק בתחום הלמידה.
 
הפגיעה החמורה ביותר בעיני היא דווקא הפגיעה בביטחון העצמי ובהערכה העצמית. זה מתחיל מזה שאתה פחות טוב בלימודים מאחרים ולאט לאט אתה מתחיל לחשוב שאין לך מה לתרום בדיונים, שאתה צריך להתפשר על חברים או להתפשר על עצמך כדי שיהיו לך חברים ומכאן הדרך לקבלת החלטות לא טובות, שלא לומר גרועות- היא קצרה.
 

 
ולכן, מה שהיה לי מאוד חשוב לומר לאותו מכר הוא שילדים שיש להם ליקויי למידה מתמודדים עם כל כך הרבה קשיים בחיים אז כדאי לעשות כל מה שאפשר כדי להפחית, להקל ואולי אף למנוע את היווצרותם של קשיים אלו וככל שההתערבות מוקדמת יותר, התוצאות טובות יותר. ובכלל, מי אמר שלהתמודד עם כל כך הרבה קשיים הופך אותך לאדם חזק? אולי ההפך הוא הנכון?
 
הרבה מהאימהות הפונות אלי מספרות לי כי הן רואות את התינוק שלהן תקוע כבר חודש ואף יותר באותו שלב, "אני רואה שהוא מנסה לזחול אבל לא מצליח" או " נראה לי שהוא רוצה להתהפך אבל לא יודע איך". ואז הן שואלות אותי האם זה עניין של זמן? אולי הוא סתם תינוק עצלן? אפשר לעזור לו ואיך?
 
כמובן שלאתגר תינוק לזחילה, להתהפכות או לכל שלב התפתחותי אחר זה דבר טוב ומבורך. הרבה פעמים אני מדברת על סביבת התפתחות טובה המספקת לתינוק את הגירויים הנכונים ליצירת תנועה ולמידה של דברים חדשים. אך חשוב לשים לב האם האתגר שאנו מציבים בפני התינוק הוא בר השגה או שמא הוא יוצר אצלו תסכול גדול יותר כיוון שהוא מדגיש לו עוד יותר את מה שאינו יודע או מה שאינו מצליח לעשות. כלומר, אם תניחי צעצוע רחוק מתינוק שאינו מצליח לזחול במטרה לגרום לו לזחול אליו לא בטוח שתשיגי את מטרתך. אם לאותו תינוק יש קושי העוצר אותו מלזחול, האתגר שהצבת בפניו עלול רק לתסכל אותו כיוון שזה לא שאינו רוצה לזחול – הוא פשוט לא מסוגל.
 
ועכשיו חשוב לי לחזור ולהסביר -
ליווי התפתחותי אינו בא כדי לזרז התפתחות, אלא כדי לעזור לכל תינוק למצות את מלוא פוטנציאל התנועה אשר טמון בו ומתוך כך להגיע לחקר ולתובנות קוגנטיביות, רגשיות ושפתיות חדשות.
 
שיטת שלהב, לפיה אני עובדת, מורכבת מתרגילים אותם מתרגלים עם התינוק, בניגוד ל"על התינוק", ובכך אנו מבטיחים שמתרחשת למידה. כלומר, אם התינוק מתקשה בהתהפכות, אני לא עושה את הפעולה עבורו  אלא מראה לו כיוונים מהם הוא יכול להגיע להתהפכות. בכך אני מוודאה שהוא לומד לעשות זאת בעצמו ולא שאני עשיתי את הפעולה עבורו.
 
כאשר אנחנו עושים את הפעולה עבור ילדנו, לא תתרחש כאן שום למידה מלבד הלמידה של הילד שאמא או אבא תמיד יעשו עבורי את מה שאיני יודע לעשות בעצמי.
 
בעיני, לעזור באמת להתמודד עם הקושי זה  לדעת להגיש עזרה אך עזרה מהסוג שמלמד את הילד להתמודד עם הקושי הזה בפעם הבאה שהוא נתקל בו.
 
ואם נחזור רגע לנסיון האישי של י- סיפור מאוד מוכר אצלנו בבית הוא על איך אבי היה יושב לעזור לי בהכנת שיעורי הבית בחשבון ואיך בכל פעם מחדש הוא לא הבין איך הילדה החכמה שלו לא מצליחה לפתור תרגיל כל כך פשוט בחשבון. ובכל זאת, הוא לא ויתר, גם כשאימי כבר חשבה שהוא עוד רגע על סף התקף לב, הוא אף פעם לא נתן לי את התשובה ובזה פתר את בעיית ההבנה שלי בחשבון, תמיד הניע אותי לחשיבה, תמיד ניסה דרך נוספת להסביר לי , אותי כמובן בתור ילדה זה לא הרשים, הייתי מעדיפה שהוא יתן לי כבר את התשובה ונסיים עם זה. אבל היום אני יודעת שזו היתה העזרה הנכונה בשבילי, ללמד אותי לחשוב ולא ללמד אותי שאבא חושב בשבילי.
 
המאמר נכתב על ידי אפרת פינקלר - מתמחה בהתפתחות תינוקות - התפתחות תינוקות| התפתחות תינוקות
 
*במידה ויש לכם חשש בנוגע להתפתחותו של הילד, אתם יכולים לפנות למדריכת ליווי התפתחותי או לרופא הילדים אשר יכול להפנות אתכם למכון להתפתחות הילד בקופת החולים בה אתם חברים.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן