מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

תינוקות > התפתחות התינוק

זמן איכות: להפיק את המרב מהשהייה עם התינוק

מאת: מיכל דין | פורסם: 24/7/2016
זמן איכות: להפיק את המרב מהשהייה עם התינוק

מיום לידתו של התינוק אנחנו מבלים במחיצתו זמן רב, ניתן לתעל זמן זה לחיזוק הקשר ולביסוס תחושת הביטחון העצמי שלו

זמן איכות עם תינוק מיום לידתו עד שהוא נכנס למסגרת וגם לאחר כניסתו למסגרת – חשוב מאוד, לחיזוק הקשר עם ההורים ולביסוס הביטחון העצמי שלו.


אין צורך לפעיל את התינוק סביב השעון, אלא להקנות לו כלים וסביבה מתאימה להתפתחות תקינה, מרבית, מאתגרת ובטוחה אשר תעודד את המוטיבציה שלו להתנסות ולחקור דברים חדשים.
 
בפן המוטורי


תנוחת ערסול


החזיק את התינוק בידיים כאשר ראשו מונח על אמתנו, וידינו השנייה נמצאת מתחת לשתי רגליו, באזור הברכיים. כך, ידיו של התינוק נמצאות בקו האמצע שלו והוא נמצא בתנוחה העוברית המוכרת לו. (מנשא קשירה או לופי).


כשהתינוק מעורסל במנשא או על הידיים, הוא חווה תנועה מגוונת, נחשף לקולות ולמגע מוכר מהרחם, מה שמאפשר לו להרגיש בטוח ולהרפות.
 

שחרור בית החזה


התינוק שוכב על הגב, כשרגליו ואגנו מורמים ע"י כרית או על רגלינו. נתחיל בטפיחות עם ידינו על בית החזה (טפיחות כשכף היד סגורה-האצבעות צמודות), נוסיף לחיצות ומעיכות על פלג גוף עליון ורגליים, ניתן להוסיף נשיקות ונשיפות לתוך בית החזה. נעבור לשפשופים קצת יותר עמוקים בבית החזה, כתפיים וגב.


רצוי לעשות את התרגילים עם שכב אחת דקה של בגדים.
 

הרפיית ידי התינוק


מגע עמוק, מלא, בעוצמה קבוע ובקצב מונוטוני – להתחיל מכפות הרגליים ולעבור לפלג גוף עליון, מגדיר לתינוק את גבולות גופו, מוריד את המתח השרירי בגוף ומקנה בטחון ונינוחות.
חשוב! לבצע את המגע בשני צידי הגוף בעת העבודה עם התינוק ולא לעשות חצי עבודה.
 

על הכדור על הבטן/בישיבה


1. תינוק על הכדור על הבטן – אימא על הברכיים מאחוריו, להחזיק באזור האגן לעשות ניעות עדינות ומתונות לעבר הרצפה, להמתין שהתינוק יניח את ראשו על הכדור, אח"כ להוסיף ניעות עדינות ואיטיות - קדימה ואחורה ולצדדים. עובד על העברות משקל וגירוי של מערכת שיווי המשקל.


אפשר להוסיף בגיל 3-4 חודשים גירוי (בועות סבון/משחק קטן ומרשרש) על מנת שהתינוק יושיט את ידיו  (בעבודה עם כדור – חשוב – הכדור יהיה על מזרון או שטיח כדי שלא יחליק).


2. תינוק על הכדור בישיבה – רגליו קדימה ישרות או משוכלות, לאחוז אותו באגן כשהבהונות נותנות תמיכה קלה לגב התחתון. לעשות הקפצות עדינות ומתונות לעבר הרצפה, אח"כ להוסיף ניעות עדינות ואיטיות – קדימה (לזקיפה), אחורה (לכפיפה), לצדדים (לכפיפה צידית), עובד על העברות משקל וגירוי של מערכת שיווי המשקל, תנועתיות בית החזה, שחשובה מאוד כדי לשבת יציב, לעמוד וללכת.


גירוי (בועות סבון/משחק קטן ומרשרש) על מנת שהתינוק יושיט את ידיו  (בעבודה עם כדור – חשוב – הכדור יהיה על מזרון או שטיח כדי שלא יחליק).


3. רפלקס בלימה – תינוק על הכדור על הבטן, להניח גירוי על המזרון מלפנים ולעשות ניעות קדימה כדי שיושיט את ידיו ויגע במזרון וניסה לקחת את הגירוי. לא להשאיר את הראש מעבר למספר שניות למטה.

 


 
פעילות על מזרון


1. בשכיבה על הבטן – הושטת ידיים לחפץ, סיבוב סביב ציר – לתת גירוי מהצד ולהזיז אותו כל פעם הצידה כדי שהתינוק יעשה סיבוב מלא.


2. בשכיבה על הגב – כפות ידיים אוחזות כפות רגליים, ניעות מצד לצד והישארות בכל צד למספר רגעים (לוודא התינוק מניח את ראשו בשהייה על הצד).


3. גלגול התינוק בתוך מזרון ושחרור.


4. רעידת אדמה - תינוק שוכב, עומד בעמידת שש, יושב או עומד על מזרון – להניע את המזרון בעדינות, בהפתעה – על מנת להוציא את התינוק משיווי משקל וללמד אותו לאזן את עצמו.


5. תנועה במרחב - תינוק שוכב, עומד בעמידת שש, יושב או עומד על מזרון – להסיע את המזרון בחדר בעדינות. משפר את שיווי המשקל של התינוק.


6. תנועה במרחב על הידיים – הטיות, אווירון, אווירון הפוך (עם הפנים החוצה והטיה קלה), ריקוד עם התינוק , הליכה –עצירה פתאומית – כיפוף מהברכיים (נותן תחושת נפילה),
 
בגן השעשועים


1. תינוקות זוחלים – טיפוס בזחילה על שיפוע/מגלשה וירידה ממנו. מחזק את חגורת הכתפיים, ההתמודדות עם משקל הגוף ואת רפלקס הבלימה בירידה.


2. תינוקות שיושבים באופן עצמאי (בלבד) –נדנוד בנדנה. תנועה קיניסטטית במרחב, מגרה את מערכת שיווי המשקל.


3. תינוקות שזוחלים שש והולכים – טיפוס בסולם (חשוב לשמור עליהם בשבע עיניים). חיזוק חגורת הכתפיים, הושטת יד למטרה, אחיזה, שיווי משקל, התמודדות עם כובד הגוף, כפיפה וזקיפה של מרכז הגוף בעת הטיפוס.
 
בפן החושי


1. גירוי הגוף המרקמים שונים - מטפחת, ספוג, ליפה, מגבת, כדור ספוג/פלסטיק, גירוי טקטילי (עדין) על מנת לעורר את מערכות הגוף, ולחשוף את התינוק מההתחלה ובהדרגה למרקמים.


2. מגע עם הידיים – עמוק/עדין – מגדיר את גבולות הגוף ונותן בטחון.


3. בגן השעשועים – חשיפה לדשא, לחול ולאספלט. לאפשר לתינוק לגעת, לתלוש לשחק עם הדשא והחול ולזחול עליהם ועל האספלט.
 
בפן התקשורתי


1. לדבר עם התינוק ולחקות את הקולות שהוא מפיק, ולהוסיף גם קולות בעלי הברה אחת או שתיים משלנו ולהמתין לתגובה ממנו (גרגור, ניסיון לחיקוי).


2. הפנים שלנו - לעשות פרצופים וקולות ולאפשר לילד לגעת ולחוש את הפנים, לעשות מידי פעם הפסקה ולראות מה התגובה של התינוק (שמח, מבוהל, רוצה עוד).


3. לחשוף אותו למגוון רחב של מוסיקה ועוצמות קול.
 
רצוי להימנע כמה יותר מצפייה בטלוויזיה בגילאי הינקות, הטלוויזיה גורמת להצפה חושית שמאוד מעמיסה על התינוק. הרבה צבעים, תנועה משתנה במהירות, מגוון רחב של קולות וחוסר היכולת להגיע למה שיש שם בתוך הקופסה שנקראת טלוויזיה.
 
תרגילים אלה מאפשרים לכם ההורים להיות שם בשביל תינוקכם בכל המובנים, הוא חש אתכם, רואה אתכם, נע איתכם ועל הדרך משפר את יכולותיו המוטוריות, המוטיבציה שלו גדלה לנוע יותר ולהתנסות יותר מתוך הביטחון והחשיפה לתנועה, למגע ולקול.
 
ככל שנתרגל יותר כך נראה התקדמות ונינוחות גדולה יותר בהתנהלותו המוטורית, החושית והתקשורתית של התינוק. לא חייבים לעשות את כל התרגילים ברצוף, אך רצוי לפרוס את על כל היום בזמן כולל לשעה.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן