נדנודים רכים בתנועות ריתמיות (אותן אימהות ש"רוקדות" להן בבתי קפה) יעזרו להרגיע את התינוק . יש להתחיל בתנועות קצביות ומהירות ולאט לאט להוריד את הקצב. 

מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > תזונה תינוקות

תחליפי חלב - אופציות נוספות לתזונת תינוקות

מאת: תמר איל | פורסם: 21/5/2014
תחליפי חלב - אופציות נוספות לתזונת תינוקות

במידה שעד לרגע זה חשבת, שתחליפי חלב מלאכותיים הם האופציה היחידה להזנת תינוקות, מלבד הנקה, מאמר זה יפתח עבורך אופקים חדשים.


ברוב המקרים ההורים הולכים לפיתרון המוכר והתעשייתי, רק משום שלא מפורסמות האופציות החלופיות.
לידיעתך, ישנן אפשרויות נוספות פשוטות מעט פחות ובריאות הרבה יותר.
 
המידע המפורסם כאן יכול לשרת אותך נאמנה אם את אמא לתינוקות קטנים, במידה ש:

- את לא מניקה באופן מלא או שלא מניקה כלל.
- את עובדת שעות ארוכות מחוץ לבית ומחפשת פתרון תזונתי טבעי ובריא.
- המצפון שלך  "עובד, שעות נוספות" - עד היום האמנת שאת אמא לא מספיק טובה.
כולכן הגעתן למקום הנכון.

*** חשוב לציין - עד לגיל שנה מומלץ לתת רק חלב אם או תחליפי חלב רגילים בלבד (מטרנה, סימילאק וכו) מכיוון שרק הם מכילים את כל המרכיבים החיוניים להתפתחות התינוק.

החל מגיל שנה, במידה והילד אוכל כמו שצריך מזון מוצק, ניתן לתת את תחליפי החלב המצוינים בכתבה זו. 

 
ניתן לתת מענה בריא וקל גם לתינוקות שלא יונקים, או שניזון מהנקה רק באופן חלקי.
 
חלב סומסום

זרעי הסומסום משמשים למאכל, מהם מכינים חלבה וטחינה, תבלינים ושמן. הסומסום בעל ערך תזונתי  גבוהה ביותר, הוא מכיל סידן בכמות הגדולה פי 7 מחלב מלא.


גרעין השומשום - עשיר בחלבון, סידן, ברזל. הוא מכיל גם: מגנזיום, אבץ, זרחן, מנגן, סלניום, נחושת, אשלגן ויטמינים: A , C ,E ,B1 ,B2 ,B3 ,B6 ניאצין, לציטין, חומצות אמינו, חומצת שומן בלתי רוויה וסיבים תזונתיים.


שמן שומשום מכיל: חומצה אולאית - חומצת שומן חד בלתי רוויה, חומצה לינולאית - חומצת שומן חיונית לאדם, מקבוצת אומגה 6 גופנו זקוק לחומצות שומן כחומר גלם חיוני לתפקוד תקין.


איך להכין חלב: את גרעיני הסומסום המלא טוחנים במטחנת קפה ומשרים במים למשך הלילה. את הקליפות מסננים באמצעות חיתול. את הקליפות והסיבים שנותרו בחיתול, סוחטים במטרה להוציא מהסומסום את הערך התזונתי המקסימאלי. את החלב יש להמתיק בעזרת מולסה או תמרים, הסבר מפורט בהמשך.
 
חלב שקדים

השקד הוא אגוז, עשיר במינרלים, ויטמינים, חומצות שומן רב בלתי רוויות ויסודות קורט.
השקד - מזון עשיר בחלבון, שומן, סידן, ברזל, אשלגן, ומכיל ויטמינים: B1 E B2 B3 , חומצה פולית, אבץ, מגנזיום וסיבים תזונתיים.


איך להכין חלב: להשרות שקדים במים ולקלוף את הקליפה. לטחון יחד עם מים ולסנן דרך חיתול או מסננת צפופה. לסיום יש להמתיק – הסבר מפורט בהמשך.


הערות: בשוק מצוי מוצר בשם "שקדיה" מוצר זה מיוצר משקדים (נראה כמו הטחינה) ניתן להשתמש במוצר זה להכנת חלב שקדים באופן הפשוט ביותר. לערבב כפית שקדייה בבקבוק מים פושרים, באותו האופן שמכינים טחינה דלילה ביותר. ככל שהתינוק קטן יותר יש ליצור תחליב מדולל יותר. למרות שלשקד בבסיס טעם מעט מתוק, את החלב יש להמתיק - ראה הסבר בהמשך.
 
חלב אורז


צמח האורז, שייך למשפחת הדגנים והוא משמש כמזון ליותר ממחצית אוכלוסיית העולם. בהשוואה לחלב פרה, הוא מכיל יותר פחמימות, אך אין בו כולסטרול או לקטוז. חלב אורז מכיל הרבה פחות חלבונים מחלב אם, במידה והתינוק אינו יונק כלל, יש צורך לגוון עם חלב סומסום או שקדים.- לא ניתן לבסס הזנת תינוק על חלב ארז בלבד.


האורז – מכיל כמות גבוהה של עמילנים ואינו מכיל את חלבון הגלוטן הקיים בחלק מהדגנים האחרים. לכן הוא משמש כמזון טוב ומזין ואינו גורם לגירוי אלרגי.


בנוסף לחלבונים והפחמימות מכיל האורז סידן וברזל, אינו מכיל שומן כלל.


רוב הויטמינים והסיבים של האורז מצויים בקליפה ולכן הם חסרים באורז לבן.


איך להכין חלב: לשם הכנת חלב אורז יש להשתמש באורז לבן רצוי מאיכות טובה. כדאי לשיתוף את האורז היטב לפני ההשריה: כוס אורז  בשתי כוסות מים למשך הלילה יש לכסות בכדי שלא יכנסו למים חרקים). בבוקר צריך להוסיף 6 כוסות מים נוספות ולבשל על אש קטנה למשך שעתיים, בסיר סגור, בכדי למנוע מהמים להעלם. את התוצר מצננים ומעברים דרך מסננת צפופה.


הערה: אינו מומלץ לילדים הסובלים מעצירות.
 
חלב סויה


הסויה הוא צמח ממשפחת הקטניות. קיימים כ-200 זנים של פולי סויה. הסויה מכילה כחצי מכמות הפחמימות מאשר הקטניות ולכן קלה יותר לעיכול. בנוסף היא גם מקור לחלבון מלא - כלומר, מכילה את כל החומצות אמינו החיוניות, ולכן היא מומלצת לצמחונים ולטבעונים.


הסויה - פולי הסויה מכילים 40% חלבון, 20% שמן, 20% סיבים תזונתיים המסיסים במים. היא עשירה במינרלים: ברזל, סידן, מגנזיום, בויטמנים בעיקר: E B A .מכילה כמות קטנה של גופרית המסיעת לספיגת הסידן בעצמות. מכילה שתי חומצות השומן ההכרחיות: לינולאית ולינולנית. שתיהן חשובות לבריאות מערכת דם ולב.


את חלב הסויה אני ממליצה לקנות ניתן להכין בבית חלב סויה מפולי סויה. תהליך ההכנה של חלב זה הוא המורכב מכולם. החלב מגיע בקרטונים, מוכן להגשה. יש להקפיד על מרכיבים טבעיים בלבד, לפעוטים רצוי לתת משקה המיוצר מפולי סויה אורגניים. במידה והסויה אינה אורגנית, יש לתת תשומת לב מיוחדת לכך שהיא לא עברה תהליך של השבחה גנטית. (לחפש על האריזה כיתוב שאומר-NGE – No Genetic Engineering (באנגליה פורסמו בעבר, מקרי מוות בקרב תינוקות, לאחר צריכת חלב סויה שעבר השבחה גנטית.
 
מדוע מכונים כל משקאות אלה חלב? משום שכולם יוצאים מעט לבנים.
 
טיפים:
-         ניתן להכין בקבוקים מראש ליומיים. יש להחזיק אותם בקירור עד להגשה.
-         בשום אופן אין לחמם מזון לתינוקות באמצעות המיקרוגל, למרות שזה הכי פשוט.
המזון במיקרוגל מעבד את ערכו התזונתי והופך להיות מזיק.
-         באופן כללי רצוי לצרוך מוצרים אורגניים, במיוחד שמדובר בתינוקות קטנים.
-         יש לתת את הדעת לגודל הנקב בפטמת הבקבוק. הזנת תינוק נעשית באיטיות דרך נקב קטן מאד. כשהתינוק גדל יכול הנקב לגדול,באופן שיאפשר לחלב מרוכז יותר לעבור דרכו.
 


כיצד  להמתיק את החלב

את כל סוגי החלב יש להמתיק לפני ההגשה, מהרכב חלב האם אנו לומדים שתינוקות זקוקים לסוכר זמין. מומלץ לשנות את הרכב החלב בהתאם: לגיל התינוק, לשעות היממה ולעונות השנה. ככל שהתינוק גדל כדאי להוריד את המתיקות ולהעלות את אחוז השומן במזון (החלב יכול להיות מרוכז יותר). מזון המוגש בבוקר צריך להיות מתוק יותר מזה המוגש בערב.
 
·       מולסה נטולת גופרית היא המומלצת ביותר משום איכותה.
היא מגיעה מוכנה להגשה - להשיג בחנויות הטבע.
 
·       ניתן להמתיק בעזרת תמרים אורגניים לאחר בישול ריסוק וסינון.
לאחר הבישול יש לצנן לקלוף, להוציא את החרצן. את התמרים יחד עם המים יש להעביר במעבד מזון. עבור תינוק ממש קטן צריך גם לסנן את הסיבים.
המתקה בעזרת תמרים מומלצת מאד, ניתן להכין בכמות גדולה ולשמור בקרור.
 
·       סוכר לבן/חום אינו מומלץ כלל.
 
·       אזהרה  - אין להזין תינוק מתחת לגיל שנה בדבש
תינוקות לא מיצרים את האנזים הנחוץ לשם פרוק הדבש.
מתן דבש לתינוק מתחת לגיל שנה יכול לגרום למוות.
 
תכולת השומן במזונות


מזון מרוכז מוגדר כבעל אחוזי שומן גבוהים.
ככל שהתינוק צעיר יותר המזון שהוא צורך צריך להיות פחות מרוכז.
מזון המוגש בערב רצוי שיכיל יותר שומן.
  
 

בתאבון


יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן

 

נגמרו לכם החיתולים? בואו לבקר בחנות שלנו! לחצו כאן