מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

פעוטות > שינה פעוטות

דמיון מודרך ככלי להתמודדות עם בעיות שינה

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 10/9/2017
דמיון מודרך ככלי להתמודדות עם בעיות שינה

שימוש בדמיון מודרך לפני השינה הוא כלי נהדר שיכול לסייע לילד ללכת לישון רגוע ושמח, מבלי לחשוש ממפלצות, חלומות רעים ופחדים המפריעים לו לחוות שנת לילה ארוכה, טובה ונינוחה

טווח הגילאים של שנתים עד חמש שנים צופן בחובו את נפלאות הילדות - התפתחות השפה, הבנת מושגים בסיסים בתחומי חיים רבים, הבניית משפטים שלמים המעוררים אצל המבוגרים חיוך והנאה וגילוים חדשים יומיים אצל הקטנטנים.

 
במכלול ההתפתחות בגילאים אלה מופיע ראשיתו של פחד. לעיתים קרובות נשמע את הקטנטן אומר :"אני מפחד מזה..". עם רדת החשכה מתעצם הפחד ועלול לגרום לבעיית שינה ולקושי בהירדמות. פחד ממפלצות, פחד מאירוע שהתרחש בגן או במהלך היום, פחד בעקבות עזיבת ההורים את החדר ופחד מפני החשיכה.

איפה התינוק שלי צריך לישון? למידע אודות שינה משותפת לחצו כאן

 
 
הפחד לובש צורות שונות במיוחד בזמן ההשכבה והקטנטן יביע את פחדיו בדרכים שונות:
 
- סירוב לבצע את הפעולות ההכרחיות לפני ההשכבה כגון מקלחת, כניסה למיטה ועוד..
- הפחד יכול לבוא לידי ביטוי בבכי ממושך לפני ההשכבה, בזמן ההשכבה ותוך כדי שינה.
- הקטנטן עלול לקרוא להוריו שוב ושוב כדי שיכנסו לחדר בו בו הוא ישן.
- ייתכן וירצה לישון עם חפצים שונים שבעבר לא ביקש אותם.
- לעיתים לא יפסיק לבקש לשתות מים או ירצה לגשת לשירותים ועוד.
 
אחד הכלים הנהדרים בהתמודדות עם קשיי שינה הוא דמיון מודרך. באמצעות משחקי דמיון אנו מחזקים את הדימויים החיוביים של עולם הילדים ומשחקי דמיון יכולים לתרום להרגעת הילד. עולם הדמיון יעזור לילדים בטווח גילאים זה לראות את המציאות באור שונה - פחות מפחידה ופחות מאיימת.
 
מתוך הבנה שילדים נכנסים בקלות לעולם הדמיון ניתן להכניס את הילד לעולם זה כמה שיותר בשעות היום, כך עולם זה יהיה חביב, מוכר ונעים לילד גם בשעות הלילה.
 
לפני השינה ניתן לערוך מעין טקס שינה מאתגר בו יחד עם הילד אנו מגרשים באמצעים שונים (דמיוניים ואפילו פיסיים ממש כמו מטאטא) את כל המפלצות, אנשי החושך," המסתתרים"במיטה ולידה ועוד.
 
משחקי דמיון  בהם אנו  מציירים בפני הילד עולם של פיות טובות, גיבור-על שתפקידו להגן עליו כל הלילה, דמות הירואית שלעולם אינה ישנה ועוד, עשויים לתרום לשינה רצופה בתמונות חיוביות שיועילו באיכות השינה.
 
אם אתם נוהגים לספר סיפור לילד לפני השינה, רצוי לבחור בספרי קריאה שיש בהם דמויות העשויות להפחית את עוצמת הפחד ולהיעזר בהן להבניית עולם חיובי, יפה וקסום.
 
ניתן לבצע עם הילד תרגילי הרפייה ותרגילי דמיון שונים שיתרמו ביכולתו להאמין שהוא יכול להתמודד עם מכשולים.
 
אל תשכחו לעבד עם הילד את חוויות היום בדרך יצירתית: הורים יכולים לעזור לילדים בשיפור איכות השינה שלהם אם ישכילו להיכנס לשעה קלה לעולם הדמיון העשיר של הילד.
 
אסור לשכוח שהקטנטנים משליכים את עולם הדמיון על המציאות. כל כך קל לשכנע אותם שתמונה דמיונית היא המציאות. לכן בואו נשתמש כולנו בכלי נפלא זה של דמיון מודרך בכדי לחוות את עולמם הקסום, לעזור להם להירדם כשהם רגועים ושלווים. אחרי הכל מה אכפת לנו המבוגרים לשכוח ולו לרגע קל, באמצעות ילדינו, את טרדות היום ולחלום יחד איתם על עולם שכולו טוב?
 
בהצלחה!
יהודית שרייבר-"לישון בכיף"
יועצת שינה מוסמכת לגילאי 0-5, טלפון נייד: 054-4845862 judesh148@gmail.com

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן