את הטעימות הראשונות מומלץ להתחיל כשהתינוק אינו שבע מידי, ומאידך לא רצוי להגיע לשלב של רעב ובכי, או אז מאמציכם יעלו בתוהו ותתקשו להשיג שיתוף פעולה.

מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

כיצד משפיעה הטלוויזיה על תינוקות ופעוטות?

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 19/5/2014
כיצד משפיעה הטלוויזיה על תינוקות ופעוטות?

מדוע לא מומלץ לתת לילדים קטנים לצפות בטלוויזיה? וכיצד ניתן לשלוט בזמן הצפייה כך שלא יגרמו להם נזקים?

הטלוויזיה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. גיל הצפייה בה הולך ויורד עם השנים, כאשר הורים רבים מאפשרים לילדיהם לצפות בטלוויזיה כבר מגיל צעיר מאוד, ממש החל מהחודשים הראשונים לחייו.

 
חלק מההורים סבור, בטעות, שתוכניות הטלוויזיה מסייעות להתפתחות הילדים, מעשירות ומלמדות אותם, בעוד שבפועל - ההפך הוא הנכון. 
 
חוקרים רבים ברחבי העולם טוענים ששלושת השנים הראשונות לחיי הילד הן קריטיות מבחינת התפתחות המוח שלו, על כן, בגיל זה, עליהם לקבל את מירב הגירויים הדרושים להתפתחות קוגניטיבית תקינה.
 
ההמלצה הגורפת הבינלאומית, היא למנוע מילדים מתחת לגיל שנה לצפות בטלוויזיה והמחמירים אף סבורים כי יש להמתין לגיל שנתיים או אפילו שלוש. 
 
מדוע יש למנוע מפעוטות צפייה בטלוויזיה? 
 
1. התפתחות הפרעות קשב וריכוז - במחקרים שונים נמצא שילדים הצעירים מגיל שנתיים שצופים בטלוויזיה - חשופים יותר להפרעות קשב, ריכוז, היפראקטיביות ואלימות עם גדילתם.
 
2. עיכוב התפתחות מוטורית - לצורך התפתחות תקינה של מערכת העצבים, בשנים הראשונות לחייו של התינוק דרושים לו בעיקר תנועה, הפעלת השרירים ומגע. כך לדוגמה, פיתוח היכולת ליצירת קשר עין-יד, אינו יכול להתפתח באמצעות צפייה בטלוויזיה והדרך היחידה לפתח יכולת זו היא באמצעות משחק חופשי.
 
3. עיכוב התפתחות קוגניטיבית - רכישת השפה היא אחת המשימות הנוספות של השנים הראשונות לחייו של הפעוט. השפה נרכשת באמצעות אינטראקציה ודיאלוג עם הסובבים ותיקון הטעויות השפתיות שבהגייה. מאחר שהצפייה בטלוויזיה היא פסיבית, לא נוצר שטף דיבור ולא נעשה שימוש בשפה באופן פעיל.
 
4. חוויות אינטנסיביות - התוכניות בטלוויזיה הן בעלות קצב מהיר מאוד, עמוס, צבעוני והילד מתרגל לעוצמת גירוי עצומה ושונה בתכלית השינוי ממה שהמציאות מסוגלת לספק. הדבר פוגם, בין היתר, בקושי ביכולת דחיית הסיפוקים של הילד ולרצף חווית מתסכלות (אשר עלול בהמשך ליצור תחושת ייאוש אצל הפעוט).
 
לפעמים פשוט אין ברירה

מומחים רבים טוענים דווקא שיש לאפשר לילדים לצפות בטלוויזיה, מכיוון שיש תכנים ש"גולשים" מהטלוויזיה לחיי היום יום וילדים שלא צופים בתוכניות הילדים הפופולאריות, עלולים למצוא עצמם מנותקים מנושאי השיחה המקובלים והם חשים עצמם "לא בעניינים".

 
אך, עם כל הכבוד למחקרים ולהמלצות המומחים, הורים רבים נאלצים להעזר בהסחת הדעת שהטלוויזיה יוצרת, על מנת להתמודד עם הג'אגלינג האינסופי של עבודה, הורות ומטלות השגרה. לכן כאשר הצפייה היא במינון נמוך, ניתן למזער את הנזקים שעלולים להיגרם. 
 
המלצות לצפייה בטלויזיה
 
1. הגבלת זמן הצפייה - באופן כללי יש להגביל את זמן הצפייה בטלוויזיה. לילדים בוגרים יותר יש להגביל את הצפייה לעד שעתיים ביום, אותן יש לחלק לפרקי זמן קצרים. ילדים מתחת לגיל שנתיים עדיף שלא יצפו בטלוויזיה כלל. אם בכל זאת בחרתם לאפשר לילדכם לצפות בטלוויזיה מתחת לגיל שנה, עשו זאת לפרקי זמן קצרים של עד 15 דקות, ולא יותר משעה ביום בסך הכלל. 
 
2. מיקום הטלוויזיה בבית - אין לאפשר טלוויזיה בחדר השינה של הילדים; טלוויזיה כדאי ורצוי שתהיה ממוקמת בחדר המיועד לכך בלבד (חדר טלוויזיה או בסלון המשפחתי).
 
3. צפייה משותפת - השתדלו מדי פעם לצפות עם ילדכם בטלוויזיה ותווכו במקרה הצורך, באופן מילולי, את מה שרואים על המסך. לדוגמא: "הילד עצוב כי הכלב שלו ברח?" כך תעזרו לילדיכם להסיק מסקנות מהצפייה.
 
4. בחירת התוכן - עיינו בתוכניות שיש בערוצי הילדים ובחרו עבור ילדכם את התוכניות בהם יצפו, בתום התוכניות כבו את הטלוויזיה. חשוב לכבד את הילד ולהתריע בפניו מספר דקות לפני, שבתום התוכנית הטלוויזיה תכבה.
 
5. תכנים התואמים את גיל הילד - הקפידו לבחור תוכניות התואמות את גיל הילדים, מומלץ לבחור את התכנים הלימודיים, עם השירים או הריקודים. כמו כן בדקו שלא יהיו דמויות מפחידות ואלימות, אלא תוכניות בעלות קצב רגוע ואיטי, כדי שלא יפתחו אלימות בילד או יגרמו לו לסיוטים בלילה. ניתן אף לבחור תכנים סלקטיבים באינטרנט או ב-DVD.
 
6. צפייה בטלוויזיה בזמן אכילה - בזמן הארוחות אל תאפשרו צפייה בטלוויזיה, בין היתר משום שהדבר מעודד הרגלי אכילה לקויים ובלתי בריאים. ילדים שאוכלים במהלך הצפייה, אינם שמים לב לכמות האוכל שהם אוכלים בשעה שהם מרוכזים במתרחש במסך.  חשוב שארוחות יתנהלו בשעות מסודרות, סביב השולחן ויהפכו לזמן איכות משפחתי, לא לזמן בו הילד בוהה במרקע.
 
7. המשך הפרק - לאחר התוכנית, ניתן לשוחח על הפרק ואף לשחק עם הילד, להפעיל את הדמיון, משחקי תפקידים והצגה, למשל: "מה אתה חושב / רוצה שיקרה בפרק הבא בתוכנית"?
 

המאמר מאת: שני יעקבי ברמן, M.A בלימודי משפחה, מדריכת הורים בשיטת אדלר www.parental-guidance.co.il


יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן

 

נגמרו לכם החיתולים? בואו לבקר בחנות שלנו! לחצו כאן