מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

גילאי ביה`ס יסודי > בטיחות, חינוך ועוד

איך מתמודדים עם ילדים ומסכים?

מאת: איתמר קורן - 'המורה להורה' | פורסם: 1/8/2016
איך מתמודדים עם ילדים ומסכים?

החופש הגדול בעיצומו והילדים דבוקים למחשבים, לטאבלטים ולמסכי הטלוויזיה? מסתבר שיש דרכים להתמודדות עם התופעה חוץ מלצעוק עליהם ``כבו כבר את המסכים!``. איתמר קורן, מנחה קבוצות הורים ומדריך הורים פרטני, עם המלצות, טיפים וכללי פיקוח להורים

אנחנו בעיצומה של חופשת הקיץ והקייטנות מסתיימות.
אני מניח שלהרבה הורים יש כרגע דילמה לא קלה בנוגע לשימוש במסכים:
האם וכמה זמן לאפשר לילדים לשבת מול המחשב/ טלוויזיה/ סמארטפון/ טאבלט?
 
לפני שבכלל מתחילים עם החישוב של כמה זמן מסך זה סביר או נסבל, צריך להבין ש"שימוש במסכים" הוא ביטוי מכליל; יש להבחין בין צפייה פאסיבית בטלוויזיה, משחק אינטראקטיבי במחשב/טאבלט או שימוש ברשתות החברתיות בסמארטפון.
 
בחמש עשרה השנים האחרונות וממש עד לאחרונה, ההנחיה של איגוד רופאי הילדים האמריקאי (AAP) הייתה להגביל את שעות השימוש עד לשעתיים ביום (לילדים מתחת לגיל שנתיים ההמלצה הייתה הימנעות מוחלטת משימוש במסכים). אבל לפני כחצי שנה החליטו באיגוד, לשנות ולעדכן את ההמלצות, בעקבות מחקרים חדשים והניסיון שמתחיל להצטבר מאז הומצא האייפון הראשון.
 
אני חושב שלא צריך לחשוש כל כך מלאפשר לילדים להשתמש במסכים, במיוחד בזמן החופש הגדול, כל עוד הדבר נעשה במידה ובפיקוח (כללי אצבע לפיקוח בהמשך המאמר). לדעתי מדובר פה בעיקר על עניין של גבולות ושמירה על סדר יום.
 
אז מה עושים עם השילוב בין שעמום, חוסר סדר יום קבוע ומשיכה טבעית למסכים?
 
גישה אחת להתמודדות עם הרצון להגביל את שעות המסך שאולה דווקא מהמגזר הדתי, שם יש יום מנוחה שבו ברור לכל דירי הבית שאין גישה למסכים ומכשירי חשמל. זה לא חייב להיות בשבת, זה יכול להיום כל יום או יומיים אחרים במהלך השבוע שבהם נמנעים ממסכים לאורך כל היום. אני פחות מתחבר לשיטה הזאת אבל יש כאלה שהיא נוחה להם ומקלה עליהם את הפיקוח בבית.
 
הגישה השנייה היא לארגן מחדש את סדר היום באופן גמיש יותר, כך שיתאים לימי החופש המשתנים.
רצוי לקבוע סדר יום בישיבה משפחתית משותפת עם הילדים, במסגרת סדר היום החדש, נתמקד בדברים הקבועים, (עוגנים) ארוחות, קימה והתארגנות בוקר, מקלחות. עם ילדים בגילאי בית ספר כבר אפשר להתייחס גם למקרים כמו 'נסיעות' ויציאות משותפות, ולקבוע יחד באילו חלונות זמן נאפשר לילדינו לבהות/להשתמש במסכים.
 
כשאנו בונים את סדר היום, רצוי לנסות ולאפשר גם לילדים להיות חלק מההחלטות (למשל, ע"י מתן שתי אפשרויות בחירה – האם את/ה מעדיף לשחק במחשב לפני או אחרי ארוחת הערב וכו') ומרגע שהסכמנו על סדר יום יש להבהיר אותו לילדים (ניתן לכתוב אותו על בריסטול ולקשט ביחד. לתלות אותו במקום בולט בבית) ויש לשמור עליו בעקביות עד כמה שנית. בימים שבהם אנחנו יודעים מראש שיש פעילות שונה משאר ימי החופש כדאי לעשות תיאום צפיות ולהכין את הילדים לשינוי.
 
המלצות לכללי פיקוח
 
להקפיד שלא להציב בחדר הילדים טלוויזיה או מחשב ולא לאפשר לילד לאכול או להירדם מול המסך.
 
לאתרים הדורשים רישום רצוי להירשם בכתובת הדוא"ל שלכם ולא שלהם.
 
הפעילו מצב חיפוש בטוח בגוגל (בהגדרות), על מנת שלא ייתקלו בתוכן לא הולם עבורם.
 
שננו עם ילדיכם את כללי הבטיחות - לא נותנים פרטים אישיים באינטרנט לאף אחד, ולא מעלים תמונות אישיות.
 
שוחחו עם הילדים על הסכנות בגלישה לא מבוקרת באינטרנט (שיימינג, התחזות, שידול קטינים, הסתה לאלימות חברתית, חרמות וכו').  
 
רצוי להחתים ילדים המקבלים מכשיר טלפון אישי, על הסכם, בו נכללים אותם דגשים להתנהגות רצויה ולא רצויה ברשתות החברתיות (ניתן למצוא דוגמאות להסכמים באינטרנט).
 
שני דגשים חשובים להורים של משתמשי אפליקציית פוקימון גו: לפני מספר שבועות נכנס לחיינו משחק חדשני ופורץ דרך 'פוקימון גו' - סופסוף יש מענה לטענה שהמסכים מונעים מילדינו לצאת החוצה ולשחק בחוץ... רגע לפני שהם יוצאים לתור אחר פוקימונים ופיקצו'יים ביישנים.
 
- ראשית, הסכנה המרכזית היא היסח הדעת ליד כבישים ודרכי תחבורה. יש להקפיד ולהדגיש כי לא משחקים בקרבת הכביש וכי בעת חציית כביש בשום פנים ואופן לא מסתכלים במסך!
 
- שנית, יש להזכיר כי המשחק אמנם מעודד שיתוף בידע ומעורר שיחה עם שאר השחקנים בסביבתך, אבל צריך לזכור לא לשוחח עם זרים מבוגרים, ולא להתפתות ללכת איתם, בטח שלא לדרכים צדדיות, בחיפוש אחר פוקימונים.
 
 
ואם הם כבר בוהים במסך אז...
 
1. נצלו את המצב להביע התעניינות בעולמם, אל תגידו, "עוד פעם אתה רואה את הקשקוש הזה?!" עדיף לומר אמירות בסגנון "אני רואה שאת/ה ממש אוהב/ת את התכנית/ משחק הזה, את/ה יכול/ה להסביר לי את החוקים?/ לספר לי מה מעניין בה?".
 
2. לפחות שילמדו משהו על הדרך, לדעתי פחות משמעותי כמה זמן הם יושבים על המסכים אלא יותר חשוב שהם יצרכו תוכן איכותי.
 
יש לא מעט אפליקציות, משחקים ותכניות שיש להם גם ערך לימודי/התפתחותי, לכן חשבתי לרכז כאן כמה שיש להן ערך כזה כך שלפחות לא נרגיש שהילדים מבזבזים את הזמן מול המסכים על 'שטויות'.
 

אלו כמה אפליקציות ותכניות מוצלחות שילדי ואני אוהבים במיוחד:
 
המח ג'וניור - אפליקציית חידון מדעית לילדים בפיתוח מכון דוידסון.
 
מאטיפיק – אפליקציה מעולה ללימודי חשבון באמצעות משחקים וחידות. עם חלוקה לפי גילאים.
 
בוב החילזון – משחק אינטרנטי פשוט, צריך להעביר את בוב החילזון מצד אחד לצד השני. בלי לשים לב, המשחק מפתח תפיסה טכנית ויכולת תכנון קדימה.
 
ערוץ החינוכית על שלל התכניות המקוריות שיש בו.
 
תכניות לימודיות כגון אאוץ' בערוץ לוגי, בהנחיית שני רופאים שהם אחים תאומים החוקרים את גוף האדם.
 
ולסיום - דוגמא אישית
 
תמיד רצוי להקפיד על דוגמא אישית. חשוב שגם אנחנו ההורים נקפיד על שימוש מתון במסכים, ולא נמצא את עצמינו צועקים על הילד שיעזוב את המחשב תוך כדי שאנחנו מרפרפים על הפיד בפייסבוק.
 
כשיש לכם מעט זמן פנוי, הציעו אתם פעילות/משחק משותפים. אל תמנעו מלהפשיל שרוולים ולהשתטות עם הילדים. כל ילד יעדיף משחק מהנה עם אבא או אמא על פני בהייה בשידור חוזר של תכנית טלוויזיה, אהובה ככל שתהיה.
 
 
המאמר מאת: איתמר קורן - מנחה קבוצות הורים ומדריך הורים פרטני.  054-8168865  itamar.koren@gmail.comלעמוד הפייסבוק של "המורה להורה" - לחצו כאן

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן