מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > מידע כללי לטיפול בתינוק

החודשים הראשונים: המלצות ליצירת סדר יום לתינוק

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 2/8/2016
החודשים הראשונים: המלצות ליצירת סדר יום לתינוק

מה הוא בעצם סדר יום? למי הוא מיועד? ולמה הוא כל כך חשוב לתינוק? - כל מה שרציתם לדעת על שגרת היום שעליה ממליצים כל המומחים כמתכון לגידול תינוקות רגועים ונינוחים

כל ההורים, הרופאים והמומחים מדברים כל הזמן על חשיבותו של סדר יום מסודר לתינוק, אבל לא תמיד ברור לנו איך בדיוק הוא אמור להראות וכיצד מטמיעים אותו בחיי היום-יום. על אחת כמה וכמה כשסדר היום של התינוק גם משתנה ככל שהוא גדל, מתפתח וצרכיו משתנים. רכזנו עבורכם טיפים של הורים רבים, שעזרו לנו להרכיב סדר יום מומלץ, לדוגמה, המיועד לקטנים.


המדריך המלא להנקה - לכתבה לחצו כאן

 

הפעם בחרנו להתמקד בסדר יום המיועד לארבעת החודשים הראשונים בחייו של התינוק, שהוא בעצם סדר יום הבנוי מסבבים של ארוחה, פעילות ושינה בכל שלוש עד שלוש וחצי שעות. 
 
כל הרשום בכתבה זו הוא בגדר המלצה בלבד! וסביר להניח שיהיו דברים בסדר היום המוצע כאן שלא יסתדרו לכם אחד לאחד – וזה בסדר. סדר יום נכון לתינוק הוא לא כמו נוסחה מתמטית, אין תשובה נכונה או שגויה, יש רק את הדרך שלכם להכיר את ילדיכם, ליהנות מכל רגע ולתת להם ולכם את הטוב ביותר. לכן, אל תהססו לשנות את סדר היום המוצע כך שיתאים למשפחה שלכם ולצרכים שלכם.
 
אז מה זה בעצם סדר יום?
אם תחשבו על זה לעומק, תגלו שגם לנו, המבוגרים, יש סדר יום כמעט קבוע כבר שנים. אנחנו מתעוררים בבוקר פחות או יותר באותה השעה, אוכלים ארוחת בוקר, צהריים וערב, שוב בכל יום בערך באותה השעה, אנחנו קוראים את העיתון עם הקפה, אנחנו מתקלחים, לצורך הדוגמה לפני השינה, חוזרים מהעבודה בסביבות 18 וכן הלאה וכן הלאה, בקיצור, יש לנו בסך הכל סדר יום די מתוקתק.

ממש כמו הגדולים, גם תינוקות ופעוטות זקוקים לסדר מסוים, מן שגרה שכזאת שתעזור גם להם לזהות את זמן הארוחה הבאה, המנוחה הקרובה, שעת המשחקים, המקלחת ומה בדיוק בא לפני מה ומה בא אחרי. בזכות אותה שגרה הכל צפוי וידוע, גם עבורכם וגם עבור התינוק, ובעזרתה אנו יכולים לזהות את הצרכים שלהם. הטמעת שגרה לתינוק היא קלה ופשוטה אם רק מתמידים בה, אך ככל שהילד גדל כך יהיה לכם קשה יותר ויותר להרגיל אותו לסדר היום המיוחל ולשנות דפוסים שכבר טבועים בו מלידה.

סדר יום טוב והגיוני לתינוק שזה עתה נולד אמור להיות מורכב מזמן פעילות (שהוא בעצם זמן עירות), זמן המוקדש לאכילה, לשינה ולטקס סוף היום, בטרם יילך לישון (בתקווה שעם הזמן לילה שלם). אם תתמידו ותשקיעו בו מזמנכם עד הסוף, תגלו שזה לא כל כך קשה והכי חשוב תספקו לילד שגרת חיים שתעזור לו להתפתח כילד רגוע ותעניק לו בטחון. אם התינוק שלכם יגדל אל תוך שגרה מסודרת וברורה תגלו שהרבה מאוד מהבעיות שהיו לכם בעבר יפטרו מעצמם - לפתע הוא יישן יותר שעות בלילה, יאכל יותר טוב ובאופן כללי יראה יותר נינוח לאורך כל שעות היום.
אז איך מתחילים?
בתור התחלה אנו ממליצים לכם לעקוב במשך יומיים-שלושה אחר ילדיכם: רשמו במשך יומיים לפחות, לאורך כל שעות היום, ממתי עד מתי הם ישנים, מתי וכמה הם אוכלים, מתי ואיך אתם משכיבים אותם לישון, ונסו לזהות שלבים ביום בהם הם נראים יותר שמחים ושלווים וזמנים בהם נדמה שהם מתוסכלים ועצבניים. את כל הדברים שציינו כאן, רשמו על דף. לאחר שעשיתם זאת במשך יום או יומיים, יהיה מוצג בפניכם סדר היום הנוכחי של ילדיכם (טרום השינוי) וכל שעליכם לעשות הוא עצם לנסות ולהתאים אותו לסדר יום לדוגמה שבתחתית הכתבה אך יחד עם זאת גם לשכוח את הצרכים היחודיים רק לכם (שעות עבודה, מקום מגורים וכו). 
 
סדר היום מורכב מזמני פעילות, אכילה ושינה קבועים, אשר נקבעו על ידי מומחים רבים כאידיאלים לתינוק בחודשי חייו הראשונים. סדר יום זה אמור לענות על כל צרכיו של הילד, לספק לו מספיק שעות שינה, אך יחד עם זאת לא לפגוע בשנת הלילה. לספק לו מספיק ארוחות היום וזמן עירות ופעילות בכדי שיתחיל להכיר את העולם הסובב אותו, את בני משפחתו וגם כמובן כדי שיתעייף לקראת המנוחה הבאה וישן אותה כמו שצריך.
 
לפני שנתחיל, הרשו לנו לנפץ שלושה מיתוסים נפוצים:
1. תינוק שהולך לישון כמה שיותר מאוחר בלילה, יתעורר יותר מאוחר גם בבוקר? ממש לא נכון – תינוקות וילדים זקוקים לשנת לילה ארוכה, רציפה וטובה בעיקר מכיוון שגופם צומח ומתפתח והם זקוקים למנוחה.  בחודש הראשון לחייו זקוק התינוק לכ-18 שעות שינה ביום. כשמתוכן כ-12 שעות הן בלילה (רצוי בין 19 ל-7).
 
2. נכון שלא כדאי לתת לתינוק לישון בצהרים, כדי שישן יותר טוב בלילה? ממש לא נכון – תינוק שישן בצהרים כ-שעתיים ישן נהדר גם בלילה. לעומת זאת אם ילך לישון את שנת הצהרים ב-16 ויקום ב-18 מן הסתם ב-19 לא יהיה עדיין עייף, לכן חשוב לדעת מתי במשך היום עליכם למקם את מנוחת הצהריים.

3. בגלל שנולד לנו ילד נגמרו לנו החיים? ממש לא נכון. ילד הוא הדבר הנפלא ביותר שקרה או יקרה לכם, אבל אין סיבה שתאבדו את עצמכם, את זהותכם ותגיעו למצב של תשישות מוחלטת והתמוטטות עצבים. לא מחלקים גביע לאמא שהקריבה הכי הרבה שעות שינה ולא מחלקים צל"ש לזוג שהקריב את הזוגיות שלו קורבן על מזבח ההורות. חשוב שתמצאו את הזמן שלכם לעצמכם, ביחד וכל אחד לחוד. הורה שישן, אוכל ומוצא קצת זמן לתחביבו ולעצמו – הוא הורה יותר טוב, מהסיבה הפשוטה שהוא יותר רגוע ומאושר וזה מה שהוא משדר לילדו.

4. אין כזה דבר מוקדם מדי לסדר יום, בגלל שהתינוק קטן מדי. הכי מומלץ זה להתחיל להטמיע אותו מהיום הראשון בבית. הילד יוצא מבית החולים כלוח חלק, וכך הכי קל לו לספוג את כל מה שתלמדו אותו וקל להתרגל לכל הרגל שתרגילו אותו. מכיוון שהשבועות הראושונים בבית הם גם עמוסים באורחים, אירועים והסתגלות למציאות חדשה, אנו מציגים בפניכם כאן סדר יום המתאים לגיל 6 שבועות ומעלה. השוני העקרי בין סדר יום של תינוק שרק נולד לזה של תינוק בגילאי 6 שבועות עד 4 חודשים, הוא בכך שבשבועות הראשונים התינוק בעיקר ישן וזמן העירות שלו מאוד מצומצם. אך אתם יכולים להטמיע, כבר מהיום הראשון לחייו, את זמני הארוחות המופיעים בדוגמה המוצעת בכתבה זו, ולבצע שינויים קלים ככל שהילד יגדל.
 

סדר יום לדוגמה לתינוקות מגיל 6 שבועות עד גיל 4 חודשים

07:00 התעוררות והאכלה

07:45 החלפת חיתול וזמן עירות/פעילות: דברו אל הילד, שירו לו, הראו לו בובות, ספרים, קחו אותו לטיול במנשא, תנו לו לחוש במרקמים שונים של בדים, הניחו אותו כמה שיותר על הבטן (מעל משטח פעילות, שמכה או דשא שיספקו לו עניין) ועוד. העיקר שלא תתנו לו לישון לפני שהגיעה השעה לכך ונצלו את זמן העירות שלו כדי ליהנות ממנו כמה שיותר.

08:30 שנת בוקר, בין שעה ל-שעה וחצי. (נצלו זמן זה כדי להכין בקבוקים, להתקלח ולהתארגן כמו שצריך ליום הארוך שעוד לפניכם). כל שעות השינה של התינוק צריכות להתרחש באווירת לילה, בחדר שתריסיו מוגפים, כאשר התינוק ישן במיטה שבחדרו ולא על בשום אזור אחר בבית. כך יתרגל במהרה לחדר וידע לזהות את הזמנים ביום בהם הוא אמור לישון.

10:00 התעוררות והאכלה.

10:45 החלפת חיתול וזמן עירות/פעילות.

11:30 שינה בין שעה ל-שעה וחצי (נצלו זמן זה כדי לנוח בעצמכם).

13:00 התעוררות והאכלה.

13:45 זמן עירות/פעילות.

14:30 שינה בין שעה ל-שעה וחצי.

16:00 התעוררות והאכלה.

16:45 זמן עירות/פעילות עד 18 (במידה והם עייפים מאוד לפני ניתן לתת להם לנמנם לזמן קצר – כ-30 דקות בכדי שיהיה להם כוח לאמבטיה).

18:00 אמבטיה. שעת האמבטיה צריכה להיות קבועה, ככל שניתן, ומומלץ להפוך אותה למעין טקס שינה המסמל את סוף היום ועוזר לתינוק "להוריד הילוך" ולהכנס לאווירה רגועה. מומלץ לעסות את גופו בקרם לאחר האמבטיה, להשמיע ברקע מוזיקה מרגיעה ולאחר מכן לקחת אותו ישירות לאכול את ארוחת הערב שלו.

18:30 האכלה.

בין 19:00 ל-19:30 השכבה לישון.

במקום לחכות שהילד יתעורר בעצמו לאוכל, אתם יכולים להוציא אותו בשקט מן המיטה בסביבות השעה 22:00, כשהוא ישן, ולהחזירו מיד לישון. תאכילו את הארוחה הזאת בחדר יחסית חשוך, ללא רעש חזק שיגרום לילד להתעורר לחלוטין משנתו. סביר להניח, שלאחר מספר ימים, תגלו שהילד ממשיך לישון לאחר הארוחה הזאת כמעט עד הבוקר ברציפות. חשוב לזכור - ארוחת החלום היא לא חובה ולא עובדת אצל כולם. ישנם אנשי מקצוע התומכים בשיטה זו בעוד אחרים מתנגדים לה - מה שחשוב זה שתבחרו במה שמתאים לכם.

 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן