נסו להשכיב את התינוק שלכם כשאר הוא מתחיל להראות סימני עייפות כגון - שפשופי עיניים, נגיעה באוזניים שמלווים בקצת "נודניקיות", אל תחכו יותר מדי זמן ואל תנסו "למשוך" אותם עוד קצת כדי שיישנו טוב יותר. ההפך הוא הנכון - בעייפות יתר יהיה קשה להם להירדם.

מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > מידע כללי לטיפול בתינוק

סדר יום מומלץ לגילאי 7 חודשים עד שנה

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 2/8/2010
סדר יום מומלץ לגילאי 7 חודשים עד שנה

המלצות לסדר אידאלי לתינוקות מגיל 7 חודשים ועד גיל שנה: על תזונה מומלצת, זמן איכות ופעילות, שעות שינה מומלצות, חינוך והצבת גבולות ומידע חשוב נוסף

 למרות שאנשים רבים נוטים לחשוב שסדר יום מומלץ לתינוק רק בחודשי חייו הראשונים, אין זה הדבר. דווקא כאשר הילד גדל ומתפתח חשיבותו של סדר היום עולה עם הגיל, אם זה בשל הצורך להציב גבולות, לבנות הרגלי אכילה בריאים ונכונים, אם זה בכדי לנצל את זמן הפעילות של הילד בצורה הטובה ביותר שתתרום להתפתחותו ואם זה בכדי לעזור לו לפתח הרגלי שינה נכונים שיעזרו לו לישון טוב בלילה ולצבור כוחות.
 

בכתבה הקודמת בסדרה עסקנו בסדר יום מומלץ לילדים מגיל 4 חודשים ועד לגיל 7 חודשים, ועל הדרך גם עסקנו בחשיבות סדר היום להתפתחות התינוק, בניפוץ מיתוסים שנוצרו סביב סדר היום ובהנחיות לבניית שגרה נכונה שתתאים לכם ולבני משפחתכם. הפעם נעסוק בסדר יום מומלץ לגילאי 7 חודשים ועד לגיל שנה, והוא בנוי מסבבים של ארוחה, פעילות ושינה - בכל  4-5 שעות.
 

כל הרשום בכתבה זו הוא בגדר המלצה/הצעה בלבד, וסביר להניח שיהיו דברים בסדר היום המוצע כאן שלא יסתדרו לכם אחד לאחד – וזה בסדר. סדר יום נכון לתינוק הוא לא כמו נוסחה מתמטית, אין תשובה נכונה או שגויה, יש רק את הדרך שלכם להכיר את ילדיכם, ליהנות מכל רגע ולהעניק להם ולכם את הטוב ביותר. לכן, אל תהססו לשנות את סדר היום המוצע כך שיתאים למשפחה ולצרכים שלכם.
 

לסדר יום מומלץ בארבעת החודשים הראשונים - לחצו כאן 

לסדר יום מומלץ מגיל 4 חודשים ועד לגיל 7 חודשים - לחצו כאן

 

 ארוחות ותזונה
 

בגיל 6 חודשים מתחיל גם שלב הטעימות והמעבר למזון מוצק, עם סיום הטעימות מוחלפים שני בקבוקים ביום בשתי ארוחות מוצקים - האחת של פירות (בשעות הבוקר) והשנייה של מרק עשיר (בשעות הצהריים). שלב הטעימות כשמו כן הוא, לא מדובר בארוחה של ממש, אלא במספר כפיות לטעימה שנועדו להרגיל את הילדים למרקם, לריח ולטעם של מזון מוצק וגם בכדי להתחיל לפתח כישורי אכילה בוגרת בכפית, בשונה מאכילה מבקבוק.
 

ניתן לשלב בארוחות המוצקים ממש הכל – דגנים, ביצים, קטניות, ירקות, פירות, בשר, עוף, דגים וכו. מה שאסור עדיין עד גיל שנה זה: דבש,חלב ניגר ובוטנים. חשוב להקפיד לתת ראשית טעימה מהמאכל החדש, לוודא שאין תגובה אלרגית ואז להמשיך הלאה.

במידה והילד כבר מצליח לאחוז ביד דברים כמו שצריך בגיל זה (במידה ולא עשה זאת עד עכשיו) כדאי גם להתחיל לתת לו גם לאכול קצת לבד בעזרת הידיים - להרגיש את האוכל, לכוון לפה (כמובן שיש לקחת בחשבון שזה מאוד מלכלך :-)
). ניתן לתת לו לחם ביד, קציצות, חתיכות רכות של בננה (חתוכה), פסטה, ירקות רכים ועוד. לאחר גיל 10 חודשים כדאי להתחיל לתת לו לשחק עם הכפית ולעזור לפתח מיומנות אכילה באמצעותה.

תשעה טיפים נהדרים להתחלת מוצקים - לכתבה לחצו כאן


הנחיות התזונה של משרד הבריאות לשלב הטעימות והמעבר למוצקים - לחצו כאן

 

זיכרו - תינוקות רבים זקוקים לארוחת לילה גם עד גיל שנה, לכן אין למנוע ארוחת לילה מתינוק אשר דורש אותה. כן כדאי וחשוב לנסות להבחין בין התעוררות בלילה הנובעת מרעב אמיתי (כאשר תינוק אוכל בקבוק שלם לאחר שמתעורר) לבין התעוררות שמקורה בהרגל או כתוצאה מכך שהתינוק התרגל להירדם רק על הידיים/בעגלה/במיטתכם - ולכן לא יודע לחזור לישון בכוחות עצמו כאשר מתעורר בלילה. 


בכדי לגמול תינוק מארוחת החלום עליכם לצמצם את הכמות שלה בכל כמה ימים. לדוגמה, יש לרדת מ-180 CC ל-150, לאחר מכן ל-120 ולהמשיך לרדת בכמות עד שהבקבוק פשוט יעלם ואיתו גם הצורך של התינוק בבקבוק נוסף בשעות הלילה. במידה והילד ממשיך להתעורר לבקבוק, ונראה לכם שהוא רעב באמת, בדקו את כמות האוכל שהוא אוכל במהלך היום - אולי יש צורך להגדיל את הבקבוק של שעה 19? אולי הוא לא אוכל מספיק במהלך היום?
 

בהנחה שהתחלנו לתת ארוחת מוצקים ממש בגיל חצי שנה אפשר במהרה לעבור לארוחה שנייה. מקובל שארוחה אחת תכיל ירקות מבושלים, דגנים ובשר ואילו הארוחה השנייה - פירות מעורבבים עם מזון שומני כמו טחינה, שקדייה או אבוקדו.
 

לאחר שחשפתם את הילדים לפירות, ירקות, בשר, דגנים ועוד - ניתן לעבור גם למוצרי חלב.  זיכרו, חלב ניגר ודבש מותר לתת רק בגיל שנה. מוצרי החלב המומלצים הם גבינות ויוגורטים. לא מומלץ לתת מוצרי חלב ממותקים, כיוון שתוספת הסוכר אינה בריאה לשיניים, היא מוסיפה קלוריות מיותרות וחשוב מכל – מרגילה את התינוק לטעם המתוק, כך שהוא עלול לוותר על שלל מוצרי חלב לא ממותקים.

בסביבות גיל תשעה חודשים מתפתחת אצל התינוק היכולת לאחוז עצמים קטנים בין האגודל לאצבע המורה, יכולת הקרויה בשם "אחיזת פינצטה" ולכן אפשר כבר לתת חלק מהמזונות בצורה שמאפשרת לתינוק לאחוז בהם כך ולהגישם אל פיו בעצמו.
 

עד גיל שנה מוסיפים עוד סוגים שונים של מזונות מכל קבוצות המזון. גם הכמויות שהתינוק אוכל גדלות בהדרגה ובשלב זה ארוחה יכולה להיות כמות של כ-180 מ"ל לפחות ואף הרבה מעבר לכך (יש אשר אוכלים גם 210 מ"ל, 240 מ"ל ואפילו 270 מ"ל). 
 

לקראת גיל שנה התינוק שלכם אמור יהיה לאכול שלוש ארוחות מוצקים ביום ובנוסף יהנה משני בקבוקים, האחד בבוקר והשני לפני השינה בערב.


שינה בלילה ותנומות במהלך היום


בגילאים בהם אנו עוסקים לרוב  מצטמצמות תנומות התינוק במהלך היום משלוש לשתיים, והזמן שלהן לרוב מתקצר באופן טבעי לשעה-שעתיים כל אחת. התנומה שנהגתם לתת לתינוק בשעות אחה"צ, לפני האמבטיה, מתבטלת לחלוטין. הורים רבים חשים בגיל זה שהילד לא רוצה לישון צהריים, הוא נראה להם עירני ושמח וזאת מכיוון שהוא מגלה עולם חדש ומסעיר כאשר הוא זוחל, יושב ואפילו הולך. אך אל תטעו, התינוק הקטן שלכם עדיין זקוק לשעות שינה מסודרות בכדי לעבור את היום עם כוחות ולא פחות חשוב - כדי שישן טוב גם בלילה.
 

אם לא הרגלתם את התינוק לישון במיטתו, להרדם בכוחות עצמו (ולא על הידיים) ובאופן כללי לא השרשתם הרגלי שינה נכונים - סביר להניח שבגיל זה הילד שלכם יהיה יותר עקשן מתמיד. למרות זאת, אל תתייאשו, במידה ותקבלו החלטה להקנות לו הרגלים אלה, תעמדו בפני שבוע-שבועיים קשים שבסופם התינוק שלכם ירדם לבדו במיטתו ואפילו ישן לילה שלם (אולי אפילו החל מהבקבוק של 19 ועד הבוקר).
 

בסביבות גיל שנה ילדים רבים כבר לא מנמנמים בבוקר, וכך אתם נשארים עם תנומה אחת ארוכה בשעות הצהריים.

 

מגיל 9 חודשים ועד גיל שנה ילדים רבים לאט לאט מוותרים על מנוחת הבוקר ונשארים עם מנוחה אחת ארוכה בשעות הצהריים. במידה ואת רואה שהילד עדיין זקוק לשנת הבוקר אין סיבה להפסיק לו אותה, אך אם תראי שהתנומות האלה מתקצרות והופכות לתנומות של כחצי שעה – 20 דקות, ניתן לוותר עליהם ופשוט להשכיב לישון בצהריים לכשעתיים-שעתיים וחצי (בסביבות השעה 13).
 

ראו בטבלת שעות השינה בדיוק כמה אמור הילד שלכם לישון:
 




התמודדות עם בעיות שינה - לכל הכתבות לחצו כאן


זמן פעילות

 

בגיל זה זמן הפעילות של התינוק מתארך והוא כבר לא מסתכם בזחילה על הבטן על משטח צבעוני ובטיולים ארוכים בעגלה. בכדי שילדכם יתפתח כראוי ויספוג את כל מה שיש לעולם להציע, הוציאו אותו לגינה, הניחו אותו על הדשא הרך, הקריאו לו סיפורים, למדו אותו  שירי משחק (כמו "ידיים למעלה", "10 אצבעות" ועוד), תנו לו להאזין למוזיקה, הכירו לו כלי נגינה, תנו לו לצייר עם הידיים, לחוש חומרים ומרקמים שונים, דברו אליו כמה שיותר, הפגישו אותו עם תינוקות אחרים (במידה והוא לא שוהה במסגרת במהלך היום), קחו אותו לגן שעשועים המותאם לתינוקות, לחוף הים, שחקו עמו במשחקי הרכבה שונים לגיל הרך ועוד.

 

מבחינת פעילות, בגיל זה הם מתחילים לאט לאט לזחול כמו שצריך, לעמוד ולטפס, חשוב שהמרחב הביתי יהיה נוח ומוגן עבור הילד וכמובן חשוב להקפיד לשמור עליו בכל עת בכדי שלא יפגע. ניתן להתחיל לתת לו לשחק בכל מיני משחקים המפתחים את המוטוריקה שלו – כמו הכנסת צורות למקום הנכון, קוביות, לגו, מגדלי טבעות, צבעי אצבעות, משחקים בעלי מרקמים שונים ועוד. בניגוד לגיל צעיר יותר, בגיל זה הוא יהפוך להיות יותר ויותר פעיל וערני. חשוב להוציא אותו החוצה כאשר זה מתאפשר, לתת לו לראות עולם, לטייל, לשחק עם ילדים בני גילו או להתבונן בילדים גדולים יותר. אם הוא בגן אז זו לא בעיה, במידה ולא כדאי להפגיש אותו קצת יותר עם ילדים אחרים, כך הוא לומד לחקות אותם, את הדרך בה הם זזים, משחקים ועוד.
 

זמן פעילות לתינוקות ופעוטות - המלצות לפעילויות בבית  
מתנות מומלצות לגיל שנה - להמלצות הורים

כישורים מוטוריים ותנועתיים - לכתבה המלאה

זמן איכות: להפיק את המירב משהייה עם התינוק - לכתבה המלאה

 

חינוך והצבת גבולות
 

מהרגע שנולד התינוק, התפתחותו ההתנהגותית מושפעת מהוריו, מחנכיו והאנשים שסביבו באמצעות חיקוי ולמידה. המודעות לכך שהילד בעצם מחקה אתכם ההורים, חשובה מאד בדוגמא שאתם נותנים לו. התנהגות הילד משקפת את התנהגותכם. כבוד הדדי תוך שמירת הסמכות ההורית ודוגמא אישית תוביל אתכם במסלול הנכון. 
    
הגדרת חוקים, הצבת גבולות, ועקביות לגביהם, חיוניים לצורך התפתחות הילד וחינוכו להתנהגות הולמת. החוקים והעקביות של ההורים יוצרים מסגרת חשובה מאוד גם לצורך הרגשת הביטחון של הילד. ילד שלא מציבים לו חוקים וגבולות, עלול לסבול מחוסר בטחון, מכיוון שנראה לו, שההורים לא מתעניינים במה שהוא עושה. קבלת תשומת לב היא צורך בסיסי רב עוצמה.

 

 

חינוך והצבת גבולות - לכתבה המלאה
 

סדר יום מומלץ לדוגמה לגילאי 7 חודשים עד שנה (חשוב לשים לב להערות המיועדות לעד גיל 9 חודשים ומעבר לגיל זה)
 

7:00 התעוררות והאכלה - בקבוק/הנקה

7:30 זמן פעילות

9:00 ארוחת בוקר (המלצה: מנת פרי)

9:30 תנומת בוקר (לא חובה ומתקצר עם הזמן)

11:15 בקבוק/הנקה (מיועד לגילאי 7 - 9 חודשים)

11:30 זמן פעילות

12:30-13:00 ארוחת צהריים - מוצקים (המלצה: מנת ירקות, דגנים, קטניות, בשר ועוד)

13:00 שנת צהריים

16:00 בקבוק/הנקה לגילאי 7 - 9 חודשים או יוגורט לגילאי 9 חודשים עד שנה.

16:15 זמן פעילות

17:30-18:00 ארוחת ערב - מוצקים (המלצה: ביצים, פסטה ברוטב עגבניות, לחם, גבינה, אבוקדו וירקות (לרוב מדובר בתינוקות מעל לגיל 9 חודשים וגם לא חובה, יש המתחילים בארוחת ערב רק לאחר גיל שנה)

18:30-19:30 טקס שינה - אמבטיה, בקבוק/הנקה, ספר והשכבה


יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן

 

נגמרו לכם החיתולים? בואו לבקר בחנות שלנו! לחצו כאן